السعادة وعلاقتها ببعض المتغيرات النفسية لدى طلاب الجامعة في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس ، بکلية الدراسات الإنسانية ، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر

المستخلص

الملخص :
يهدف البحث الحالي إلى التعرف على العلاقة بين السعادة وبعض المتغيرات النفسية (التوجه نحو الحياة – الکفاءة الذاتية – أساليب مواجهة الضغوط – قلق المستقبل) لدى طلاب الجامعة ، کذلک الکشف عن الفروق  بين طلاب الجامعة في السعادة والمتغيرات النفسية باختلاف متغير النوع (ذکور – إناث) ، نوع التعليم( أزهر – عام) ، التخصص (علمي – أدبي) ، تکونت عينة البحث الحالي من600 من طلاب الجامعة بواقع 300 ذکور ، 300إناث من جامعة الأزهر و جامعة عين شمس من التخصصين العلمي والأدبي ، طُبق عليهم مقياس السعادة إعداد عبد الخالق 2018 ، ومقياس التوجه نحو الحياة ، و الکفاءة الذاتية ، وأساليب مواجهة الضغوط ، وقلق المستقبل وذلک من إعداد الباحثتين، وأسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01 ، 0.05) بين السعادة والمتغيرات النفسية(أساليب مواجهة الضغوط – الکفاءة الذاتية – التوجه نحو الحياة) والأبعاد الفرعية ، بينما وجُدت علاقة إرتباطية سالبة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين السعادة وقلق المستقبل بأبعاده الفرعية ، کما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين عينة الدراسة في السعادة والکفاءة الذاتية وأساليب مواجهة الضغوط باختلاف متغير نوع التعليم (التعليم الأزهري) ، والتخصص (التخصص العلمي) ، ووجود فروق بين الذکور والإناث في أساليب مواجهة الضغوط ، بينما لم توجد فروق بين الجنسين في متغير السعادة ، والتوجه نحو الحياة ، والکفاءة الذاتية ، کما أسفرت النتائج عن وجود فروق بين عينة الدراسة في قلق المستقبل وفقًا لمتغير نوع التعليم (تعليم عام) ، والتخصص ( أدبي) ، والنوع ( الإناث) ، وأخيرًا أشارت النتائج إلى أنه يمکن التنبؤ بالسعادة من خلال التوجه نحو الحياة ، والکفاءة الذاتية ، وأساليب مواجهة الضغوط .
   Abstract:
              The aim of this research is to identify the relationship between happiness and some psychological variables (orientation towards life - self-efficacy - coping  - future anxiety) among university students, and to find out  differences between university students in happiness and psychological variables, depending on gender variable (males- Females), type of education (Azhar – General), specialization (scientific - literary). The current research sample consisted of 600 University students, divided to 300 males and 300 females from Al-Azhar University and Ain Shams University from the scientific and literary fields. The study adopted on: life-orientation scale prepared by Abdel Khalek, 2018, self-efficacy Scale, methods of coping with stress  scale , and future anxiety scale (prepared by the researchers).The results of the Study shows a positive correlation relationship statistically significant at the level of significance (0.01, 0.05) between happiness and psychological variables; (Methods of coping with stress - self-efficacy - orientation towards life) and sub-dimensions, however it found a negative correlation significant at the level of (0.01) between happiness and anxiety of the future sub-dimensions, also  results of the study showed  statistically significant differences at the level of (0.01)  between the Study sample in happiness ,efficiency and methods of coping with stress according to the variable type of education ( Azhar education) and specialization (Scientific). There are differences between males and females in coping with stress, while there were no differences between them in variables: Happiness, the orientation towards life, and self-efficacy. The results show there were differences between the sample of the study in the anxiety of the future according to the variable type of education (general education), specialization (literary) and gender (females). Finally, the results indicate that happiness can be predicted through life orientation, self-efficacy and methods of coping with stress.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية