أصبح الذكاء الاصطناعي يلعب دورًا متزايد الأهمية في مجال تعليم اللغات، بما في ذلك تعلم اللغة الأردية. وعلى الرغم من أنه يقدم العديد من المزايا لدارسي اللغة الأردية، إلا أنه لا يخلو من التحديات. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف الفرص التي يوفرها الذكاء الاصطناعي في هذا المجال، إلى جانب التحديات الرئيسية التي قد تعيق الاستفادة المثلى منه. اعتمدت الدراسة على المنهج التحليلي التطبيقي، حيث بدأت بتعريف الذكاء الاصطناعي وبيان أهميته في ميدان تعليم اللغات، ثم عرضت عددًا من التطبيقات الذكية المستخدمة في تعلم اللغة الأردية مثل: Bluebird Urdu)،Simply Urdu، lingoHut ، ChatGPT، Hell talk)، مع عرض دورها في تطوير مهارات اللغة الأردية. كما قامت الدراسة بإجراء استبيان لآراء طلاب قسمي اللغة الأردية بجامعة الأزهر، بالإضافة إلى أعضاء هيئة التدريس بالقسمي نفسهما، حول الفرص التي يوفرها الذكاء الاصطناعي والتحديات المرتبطة باستخدامه. أظهرت النتائج أن الذكاء الاصطناعي يُسهم بفاعلية في تطوير المهارات اللغوية الأربعة: القراءة، الكتابة، الاستماع، والمحادثة. ومع ذلك، بيّنت النتائج أن هذه التطبيقات لا تقدم شرحًا كافيًا لقواعد اللغة، ولا يمكنها أن تغني عن دور المعلم بشكل كامل، بل تُعد وسيلة مساعدة تعزز من جودة التعليم. وتوصي الدراسة بتعزيز توظيف الذكاء الاصطناعي في مؤسسات التعليم العالي، عبر تبني التطبيقات المتخصصة وتطويرها بما يتناسب مع المناهج، بالإضافة إلى عقد دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس والطلاب بأقسام اللغة الأردية؛ لتعزيز وعيهم بكيفية استخدام هذه الأدوات في سياق تعليمي فعال.
Artificial Intelligence is playing an important role in the field of language education، including Urdu language. While it offers numerous advantages for Urdu language learners، it is not without its challenges. This study aims to explore the opportunities that AI provides in this field، along with the main challenges that may hinder its optimal use. The study adopted an analytical and applied approach، beginning with a definition of artificial intelligence and a discussion of its importance in the field of language education. It then presented a number of intelligent applications used in learning Urdu، such as: Bluebird Urdu، Simply Urdu، LingoHut، ChatGPT، and HelloTalk، highlighting their role in developing Urdu language skills. The study also conducted a survey of the opinions of students from the Urdu departments at Al-Azhar University، in addition to faculty members from the same departments، regarding the opportunities AI offers and the challenges associated with its use. The results revealed that AI contributes effectively to the development of the four language skills: reading، writing، listening، and speaking. However، the findings also indicated that these applications do not provide sufficient explanation of grammar rules and cannot fully replace the role of the teacher. Rather، they are considered supportive tools that enhance the quality of education. The study recommends strengthening the integration of AI in higher education institutions by adopting and developing specialized applications in alignment with curricula. It also suggests holding training courses for faculty members and students to use these tools effectively in the education.
بحر, أمينة جبر الله علي. (2025). الذكاء الاصطناعي وتعلم اللغة الأردية، الفرص والتحديات Artificial Intelligence and Urdu Language Learning: Opportunities and Challenges. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 35(1), 1971-2040. doi: 10.21608/jsh.2025.432921
MLA
أمينة جبر الله علي بحر. "الذكاء الاصطناعي وتعلم اللغة الأردية، الفرص والتحديات Artificial Intelligence and Urdu Language Learning: Opportunities and Challenges", مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 35, 1, 2025, 1971-2040. doi: 10.21608/jsh.2025.432921
HARVARD
بحر, أمينة جبر الله علي. (2025). 'الذكاء الاصطناعي وتعلم اللغة الأردية، الفرص والتحديات Artificial Intelligence and Urdu Language Learning: Opportunities and Challenges', مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 35(1), pp. 1971-2040. doi: 10.21608/jsh.2025.432921
VANCOUVER
بحر, أمينة جبر الله علي. الذكاء الاصطناعي وتعلم اللغة الأردية، الفرص والتحديات Artificial Intelligence and Urdu Language Learning: Opportunities and Challenges. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 2025; 35(1): 1971-2040. doi: 10.21608/jsh.2025.432921