التنبؤ بالوعي بالأمن الرقمي من خلال المرونة المعرفية والعزم الأكاديمي وتمايز الذات لدى عينة من طلبة الدراسات العليا بجامعة الأزهر Predicting digital security awareness through cognitive flexibility, Academic Grit, and Self Differentiation among a sample of graduate students at Al-Azhar University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات الانسانية - قسم علم النفس - تفهنا الاشراف

10.21608/jsh.2025.432882

المستخلص

تمثل مرحلة الدراسات العليا أهمية كبيرة في العملية التعليمية، وتُسهم في إمداد المجتمع بالباحثين الذين يقدمون الأبحاث التي تدفع عجلة التنمية والتقدم والتطور، والدراسة الحالية هدفت إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين المرونة المعرفية والعزم الأكاديمي وتمايز الذات والوعي بالأمن الرقمي، والكشف عما إذا كانت هناك فروق دالة إحصائيًا تعزي لمتغير النوع (ذكور/ إناث) والبرنامج الدراسي (دبلوم – ماجستير – تمهيدي دكتوراه)، والكشف عن إمكانية التنبؤ بالوعي بالأمن الرقمي لدى طلبة الدراسات العليا (عينة الدراسة) بمعلومية أدائهم على مقاييس المرونة المعرفية ، والعزم الأكاديمي، وتمايز الذات. وتكونت عينة الدراسة من (214) طالبًا وطالبة من طلبة الدراسات العليا بجامعة الأزهر، بمتوسط عمري قدره (28.32)، وانحراف معياري (2.642)، وتم تطبيق مقياس المرونة المعرفية ومقياس تمايز الذات ومقياس الوعي بالأمن الرقمي (إعداد الباحثة) ومقياس العزم الأكاديمي (تعريب الباحثة)، وأظهرت النتائج  وجود علاقة موجبة دالة احصائيًا بين المرونة المعرفية والوعي بالأمن الرقمي، وعلاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين العزم الأكاديمي والوعي بالأمن الرقمي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين تمايز الذات والوعي بالأمن الرقمي، كما أظهرت النتائج أنه يمكن التنبؤ بالوعي بالأمن الرقمي تنبؤاً دالاً احصائيا بمعلومية (المرونة المعرفية يليها العزم الأكاديمي وتمايز الذات)، وأنه لا يوجد فروق تبعًا لمتغير النوع ( الذكور والإناث) ومتغير البرنامج الدراسي (دبلوم- ماجستير- تمهيدي دكتوراه) في الوعي بالأمن الرقمي وأبعاده.
The graduate studies phase holds significant importance in the educational process, contributing to the development of researchers who produce studies that drive progress, development, and innovation. The present study aimed to explore the nature of the relationship between cognitive flexibility, academic grit, self-differentiation, and digital security awareness. It also sought to examine whether there are statistically significant differences attributable to gender (male/female) and to determine the extent to which digital security awareness can be predicted based on students' performance on cognitive flexibility, academic grit, and self-differentiation scales. The study sample consisted of (214( graduate students at Al-Azhar University, with a mean age of) 28.32( years and a standard deviation of (2.642.( The study employed the Cognitive Flexibility Scale, the Self-Differentiation Scale, the Digital Security Awareness Scale (developed by the researcher), and the Academic Grit Scale (adapted by the researcher). The results revealed a statistically significant positive correlation between cognitive flexibility and digital security awareness, as well as between academic grit and digital security awareness. Additionally, a statistically significant positive correlation was found between self-differentiation and digital security awareness. Furthermore, the study found that digital security awareness could be statistically predicted based on cognitive flexibility, followed by. Regarding gender differences, the findings indicated there were no significant gender differences in, its digital security awareness and its sub-dimensions and academic Program (Diploma - Master's - Pre-Doctorate).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية