الأبعاد الأخلاقية والاجتماعية لاستخدام الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي: دراسة تطبيقية على مجالي علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية Ethical and Social Dimensions of Artificial Intelligence Use in Scientific Research: An Applied Study in Sociology and Social Work

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Egyptian Russian University

10.21608/jsh.2025.432881

المستخلص

شهدت السنوات الأخيرة تطورًا متسارعًا في توظيف الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي، مما أوجد تحديات أخلاقية واجتماعية معقدة، خاصة في مجالي علم الاجتماع والخدمة الاجتماعية. يهدف هذا البحث إلى دراسة الأبعاد الأخلاقية والاجتماعية الناتجة عن استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في البحوث التي تتناول الظواهر الإنسانية والمجتمعية. ويناقش البحث قضايا الخصوصية، والموافقة المستنيرة، والتحيز الخوارزمي، وتأثير استخدام الذكاء الاصطناعي على العلاقة المهنية بين الباحث والمشارك، فضلاً عن انعكاساته على الممارسة المهنية للأخصائيين الاجتماعيين. اعتمدت الدراسة على منهج وصفي تحليلي، وتوظيف مقياس نفسي طوره الباحث لجمع البيانات من عينة مكونة من 213 مشاركًا. أظهرت النتائج وجود مخاوف حقيقية بين المشاركين تتعلق بانتهاك الخصوصية، وتراجع الثقة في نتائج الذكاء الاصطناعي، إضافة إلى شعور بتراجع التفاعل الإنساني. كما تبين وجود فروق دالة إحصائيًا حسب النوع في بُعد القبول العام، دون وجود فروق في التحيز والخصوصية حسب العمر. توصي الدراسة بضرورة صياغة أطر أخلاقية تراعي السياقات الثقافية والاجتماعية للمجتمعات العربية، وتدريب الباحثين والأخصائيين الاجتماعيين على الاستخدام الآمن والواعي للذكاء الاصطناعي في البحوث والممارسات الاجتماعية.
In recent years, the accelerated integration of artificial intelligence (AI) in scientific research has raised complex ethical and social challenges, particularly in the fields of sociology and social work. This study aims to examine the ethical and social dimensions resulting from the use of AI technologies in research that explores human and societal phenomena. The paper discusses issues related to data privacy, informed consent, algorithmic bias, and the impact of AI on the professional relationship between researchers and participants, as well as its implications for social work practice. A descriptive-analytical approach was adopted, and a custom-designed psychological scale was developed to collect data from a sample of 213 participants. The findings reveal significant concerns among participants regarding privacy violations, reduced trust in AI-based results, and a perceived decline in human interaction. Statistically significant gender-based differences were observed in the domain of general acceptance, while no significant differences were found in bias and privacy across age groups. The study recommends the development of ethical frameworks that are sensitive to cultural and social contexts in Arab societies, and emphasizes the need to train researchers and social workers on the safe and responsible use of AI in research and practice.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية