النموذج البنائي للعلاقات بين قلق الاختبار والكف المعرفي والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلاب الثانوية العامة The Structural Model of the Relationships between Test Anxiety, Cognitive Inhibtion and Academic Achievement in a Sample of High School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس، كلية الدراسات الإنسانية بتفهنا الأشراف، جامعة الأزهر، الدقهلية

10.21608/jsh.2024.398994

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على  النموذج البنائي للعلاقات بين قلق الاختبار والكف المعرفي والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية. وحاولت الدراسة التعرف علي الأثر الوسيط للكف المعرفي في العلاقة بين قلق الاختبار والتحصيل الأكاديمي  لدي طلاب  المرحلة الثانوية، وكذا الفروق في الكف المعرفي وفقا لتفاعل متغيرات النوع (ذكور/إناث) والتخصص (الأدبي/علمي). تكونت العينة الاستطلاعية من عدد (150) من طلاب المرحلة الثانوية ممن تراوحت أعمارهم بين (15- 16) عاماً وذلك لحساب الكفاءة السيكومترية لمقاييس (الكف المعرفي – قلق الاختبار)، بينما تمثلت عينة البحث الأساسية في عدد (324) من طلاب المرحلة الثانوية، ممن تتراوح أعمارهم بين (15-16) عاماً بمتوسط عمري قدره (15.34) وانحراف معياري (0.89). وقامت الباحثة بإعداد مقياس الكف المعرفي ومقياس قلق الاختبار وحساب الخصائص السيكومترية لها من صدق وثبات إلي جانب الاعتماد علي درجات التحصيل  الأكاديمي للطلاب. واستخدمت الباحثة تحليل التباين (2×2) والنمذجة البنائية إلي جانب معاملات الارتباط وتحليل الانحدار البسيط والمتعدد لتحليل البيانات واختبار صحة الفروض. أظهرت النتائج وجود علاقة سالبة دالة احصائياً بين قلق الاختبار والكف المعرفي وكذا وجود علاقة موجبة  بين الكف المعرفي والتحصيل الأكاديمي. كما بينت النتائج وجود وساطة جزئية للكف المعرفي في العلاقة بين قلق الاختبار والتحصيل الأكاديمي. كما بينت النتائج أن قلق الاختبار والتحصيل  الأكاديمي منبأن بالكف المعرفي. وأوضحت النتائج وجود تفاعل بين النوع والتخصص في الكف المعرفي. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات لدراسات لاحقة.
The aim of the current research is to identify the structural model of the relationships between test anxiety, cognitive inhibtion and academic achievement in a sample of high school students.The study tried to identify the intermediate effect of cognitive inhibtion in the relationship between test anxiety and academic achievement among high school students, as well as differences in cognitive inhibtion according to the interaction of gender (Male/Female) and specialization(literary/scientific).The survey sample consisted of (150) high school students aged (15-16) years to calculate the psychometric competence of the measures (cognitive competence-test anxiety), while the basic research sample consisted of (324) high school students aged (15-16) years with an average age of (15.34) and a standard deviation (0.89). The researcher prepared a cognitive inhibtion scale, a test anxiety scale, and calculated her psychometric characteristics of validity and high school students .The researcher used variance analysis (2×2) structural modeling, correlation coefficients, simple and multiple regression analysis to analyze the data and test the validity of assumptions .The results showed a statistically significant negative relationship between test anxiety and cognitive impairment, as well as a positive relationship between academic achievement and cognitive inhibtion. The results also showed the existence of partial mediation of cognitive impairment in the relationship between academic achievement and test anxiety. also showed that test anxiety and academic achievement were predictors of cognitive inhibtion. The results indicated an interaction between type and specialization in cognitive inhibtion. The study provided a set of recommendations and proposals for subsequent studies.

الكلمات الرئيسية