التفكير الايجابى كمتغير وسيط في العلاقة بين الذكاء الروحى وقلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية Positive Thinking as a Mediating Variable in the Relationship between Spiritual Intelligence and Future Anxiety among Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس، كلية الدراسات الانسانية، جامعة الأزهر

المستخلص

موضوع البحث "التفكيرالايجابى كمتغير وسيط فى العلاقة بين الذكاء الروحى وقلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية", هدفه هو التعرف على: مستوى التفكير الايجابى عند طلاب المرحلة الثانوية، وعلاقة التفكيرالايجابى بالذكاء الروحى لدى طلاب المرحلة الثانوية، وعلاقة التفكير الايجابى بقلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية، وعلاقة الذكاء الروحى بقلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية، والدور الوسيط للتفكير الايجابى فى العلاقة بين الذكاء الروحى وقلق المستقبل لدى أفراد العينة من طلاب المرحلة الثانوية. ودراسة معنوية الفروق فى مستوى كل من التفكير الايجابى والذكاء الروحى وقلق المستقبل لدى أفراد العينة من طلاب المرحلة الثانوية بحسب متغير النوع (ذكر/أنثى), وتكونت عينة البحث من (300) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية مقسمسن بالتساوى بين الذكور والاناث, وإستخدمت الباحثه كل من مقياس (الذكاء الروحى إعداد الباحثه – ومقياس التفكير الايجابى إعداد منشد (2013) تعديل اسليم(2017) ومقياس قلق المستقبل إعداد شقير(2005), وأسفرت نتائج البحث عما يلى – وجود مستوى مرتفع من التفكير الايجابى لدى طلاب المرحله الثانوية - يوجد إرتباط إيجابى دال إحصائيا بين التفكير الايجابى والذكاء الروحى لدى طلاب المرحلة الثانوية - يوجد إرتباط سلبى دال إحصائيا بين التفكير الايجابى وقلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية - يوجد إرتباط سلبى دال إحصائيا بين الذكاء الروحى وقلق المستقبل لدى طلاب المرحلة الثانوية - يوجد نموذج بنائى يفسر العلاقة (التأثيرات المباشرة والغير مباشرة والكلية) بين الذكاء الروحى وقلق المستقبل في وجود التفكير الايجابى كعامل وسيط لدى أفراد العينة من طلاب المرحلة الثانوية - توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى كل من الذكاء الروحي وقلق المستقبل والتفكير الإيجابي لدى أفراد العينة من طلاب المرحلة الثانوية بحسب متغير النوع (ذكر/ أنثى).
The research topic "Positive thinking as an intermediate variable in the relationship between spiritual intelligence and future anxiety among secondary school students", its goal is to identify,the relationship of positive thinking spiritual intelligence,The relationship of positive thinking with future anxiety,the relationship of spiritual intelligence with future anxiety,The mediating role of positive thinking in the relationship between spiritual intelligence and future anxiety,a moral study of the differences in the level of positive thinking and spiritual intelligence and future anxiety among the sample members of secondary school students according to the gender variable (male/female),The research sample consisted of (300) male and female students from the secondary school divided equally between males and females, and the researcher used both the scale (spiritual intelligence prepared by the researcher,and the scale of positive thinking prepared by a vocalist (2013) modified Eslim (2017) and the scale of future anxiety prepared by Choucair (2005),and the results of the research resulted in the following,There is a statistically significant correlation between positive thinking and spiritual intelligence,There is a statistically significant correlation between positive thinking and future anxiety,There is a statistically significant correlation between spiritual intelligence and future anxiety,There is a structural model that explains the relationship (direct, indirect and total effects) between spiritual intelligence and future anxiety in the presence of positive thinking as a mediating factor among the sample members of secondary school students,There are significant differences in the level of spiritual intelligence, future anxiety and positive thinking among the sample members of secondary school students according to the gender variable (male/female).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية