الضيق النفسى وعلاقته بالرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى والتوجه نحو المستقبل لدى عينة من طلاب الجامعة Psychological distress and its relationship to academic satisfaction, self-control, and future orientation among a sample of university students.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس ، كلية الدراسات الإنسانية بتفهنا الأشراف ، جامعة الأزهر ، الدقهلية ، جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الحالى الى التعرف على العلاقة بين الضيق النفسى وكلاً من الرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى والتوجه نحو المستقبل لدى عينة من طلاب الجامعة ، وكذلك الكشف عن الفروق بين المرتفعين والمنخفضين فى الضيق النفسى فى هذه المتغيرات، كما هدف البحث الى الكشف عن إمكانية التنبؤ بالضيق النفسى لدى طلاب الجامعة من خلال الرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى والتوجه نحو المستقبل ، وكشف عن الفروق فى الضيق النفسى فى ضوء متغير النوع (ذكور - اناث ) والفرقة ( الأولى - الرابعه ) والتخصص (نظرى –عملى) ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفى المقارن لتحقيق أهداف البحث ، وتكونت عينة البحث من طلاب الجامعه من الذكور والإناث والفرقة الأولى والرابعه وتخصصات نظرية وعملية بواقع (309) طالب وطالبة تتراوح أعمارهم بين (19- 23) عاماً بمتوسط حسابى قدره (21.58) وانحراف معياري قدره (1.36) ، وللتحقق من ذلك تم تطبيق ادوات البحث على طلاب الجامعه وهى مقياس الضيق النفسى والرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى (إعداد الباحثة ) ومقياس التوجه نحو المستقبل اعداد (عادل المنشاوى ، 2013) ، وأسفرت نتائج الدراسة الى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين الضيق النفسى وكل من الرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى والتوجه نحو المستقبل لدى طلاب الجامعة ، كما أسفرت عن امكانية التنبؤ بالضيق النفسى من خلال الرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى والتوجه نحو المستقبل لدى طلاب الجامعة ، وأسفرت ايضاً عن وجود فروق بين مرتفعى ومنخفضى الضيق النفسى فى متغيرات البحث لصالح المنخفضين ،كما توجد فروق فى الضيق النفسى وفقاً المتغير النوع (ذكور – اناث ) لصالح الإناث  والتخصص (نظرى – عملى ) لصالح التخصص العملى ، بينما لا توجد فروق فى الضيق النفسى وفقاً لمتغير الفرقه (الأولى – الرابعه) ، والقى البحث الضوء على اهمية الصحة النفسية لدى الطلاب والتخفيف من الضيق النفسى وتعزيز رفاهيتهم النفسية من خلال تحفيزالرضا الأكاديمى والتحكم الذاتى والتوجه نحو المستقبل، وخرجت الباحثة بتوصيات ومقترحات فى ضوء النتائج.  
The current research aimed to identify the relationship between psychological distress and each of academic satisfaction, self-control and future orientation among a sample of university students, as well as to detect the differences between high and low in psychological distress in these variables, as the research aimed to reveal the possibility of predicting psychological distress among University students through academic satisfaction, self-control, and future orientation, revealing differences in psychological distress in the light of the variable of gender (male - female), class (first - fourth) and specialization (theoretical - practical), The researcher used the comparative descriptive approach to achieve the objectives of the research. The research sample consisted of a sample of male and female university students, the first and fourth grades, theoretical and practical disciplines, with (309) male and female students between the ages of (19-23) years, with an arithmetic mean of 21.58 and a standard deviation of 1.36, To verify this, research tools were applied to university students, which are a measure of psychological distress, academic satisfaction, and self-control (prepared by the researcher) and a measure of future orientation prepared by (Adel Al-Minshawi, 2013), and the results of the study resulted in a statistically significant relationship between psychological distress and each of the satisfaction Academic, self-control, and orientation towards the future among university students, as it resulted in the possibility of predicting psychological distress through academic satisfaction, self-control, and future orientation among university students, and also resulted in the presence of differences between high and low psychological distress in the research variables in favor of low, There are also differences in psychological distress according to the gender variable (males - females) in favor of females and specialization (theoretical - practical) in favor of practical specialization, while there are no differences in psychological distress according to the variable (first - fourth) band, and the research shed light on the importance of mental health Students and alleviating psychological distress and enhancing their psychological well-being by stimulating academic satisfaction, self-control and future orientation, and the researcher came out with recommendations and proposals in the light of the results.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية