دور فن الكولاج وإستراتيجية الجدة الحكاءة في تنمية ثقافة علم المصريات والحس الوطنى لدى طفل الروضة تحقيقا لمبادئ التربية الامنية والحد من ظاهرة الارهاب The role of Collage Art and the storyteller grandma strategy in developing Egyptology culture and a sense of patriotism among kindergarten children to achieve the principles of security education and reduce the phenomenon o

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الاطفال، کلية الدراسات الانسانيه، جامعة الازهر بالقاهرة، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الاسهام فى تحقيق مخطط الحكومة المصرية الواعية بإحياء القاهرة التاريخية ، تصميم مقياسان مصوران عن علم المصريات والحس الوطنى لطفل الروضة ، تحديد أبعاد التربية الامنية التى يمكن تحقيقها فى مرحلة الروضة ، تحديد أبعاد ظاهرة الارهاب التى يمكن الحد من ظهورها عند تربية طفل الروضة, إعداد برنامج قائم علي أنشطة فن الكولاج وإستراتيجية الجدة الحكأة لتنمية ثقافة علم المصريات والحس الوطنى لدي طفل الروضة, مع التحقق من فاعليته .تكونت عينه الدراسة من (30) طفلا وطفلة بالمستوى الثانى من رياض الاطفال KG2 ، الملتحقين بمعهد الدكتور محمد سيد طنطاوي النموذجى بالتجمع الخامس بالقاهرة الجديدة، من 5 :7 سنوات ، وإعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبى ذو المجموعه الواحدة مع إجراء القياسين القبلي والبعدى لنفس المجموعة بعد تعرضها لبرنامج الدراسة استخدمت الدراسة أدوات : اختبار ستانفورد- بينيه "الصورة الخامسة" لقياس ذكاء طفل الروضة ، مقياس علم المصريات المصور لطفل الروضة (إعداد/ الباحثة)،مقياس الحس الوطنى المصور لطفل الروضة (إعداد/ الباحثة)، برنامج أنشطة فن الكولاج وإستراتيجية حكايات الجدة الحكأة (إعداد/ الباحثة).قد أسفرت نتائج الدراسة عن وجد إختلاف وتحسن فى القياسين القبلى والبعدى لدرجات أطفال المجموعه التجريبية على مقياس ثقافة علم المصريات المصور ومقياس الحس الوطنى المصور بعد تطبيق برنامج فن الكولاج وحكايات الجدة لصالح القياس البعدى ، وجد علاقة إرتباطية موجبة بين درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس ثقافة علم المصريات المصور لطفل الروضة ومقياس الحس الوطنى المصور لطفل الروضة, ثبات درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق أنشطة برنامج فن الكولاج وحكايات الجدة على مقياس ثقافة علم المصريات و مقياس الحس الوطنى المصور مما يدل على بقاء أثر التعلم من البرنامج .
The study aimed to contribute in achieving the scheme of the Egyptian government that's aware of the revival of historic Cairo, design two pictorial scales on Egyptology culture and the sense of patriotism of kindergarten children, determine the dimensions of security education that can be achieved in the kindergarten stage, determine the dimensions of the phenomenon of terrorism that can be reduced when raising a kindergarten child, design and create a program based on Collage Art activities and the storyteller grandma strategy to develop Egyptology culture and the sense of patriotism among kindergarten children and inspect its effectiveness. The research sample consisted of thirty male and female children in the second level of kindergarten kg2, enrolled in Dr Mohammad Sayed Tantawi Model Institute, the Fifth Settlement, New Cairo, aged 5:7 years old. The researcher relied on the semi-experimental approach with one group, with conducting the pre and post measurements for the same group after their exposure to the program. The researcher used the following tools: The Stanford-Benit Intelligence Scale “fifth edition”, Egyptology pictorial scale for Kindergarten children (created by the researcher) ,the pictorial scale of the sense of patriotism for kindergarten children (created by the researcher), Collage Art activities and storyteller grandma strategy stories program (created by the researcher).The results of the study indicated that There are statistically significant differences in the score averages of the experimental group in the pre and post measurements on both Egyptology culture and the sense of patriotism pictorial scales in favor of post measurement due to applying the Collage Art and storyteller grandma strategy stories and activities program, there is a positive correlation between the scores of the children of the experimental group on the pictorial Egyptology culture scale and the pictorial scale of the sense of patriotism for the kindergarten child, the stability of the scores of the experimental group in the post and the follow-up measurements of applying the activities of the Collage Art activities and storyteller grandma strategy stories program on both pictorial scales of Egyptology culture and the sense of patriotism, which indicates the permanence of the learning effect.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية