الابداع الانفعالي وعلاقته بکل من حل المشکلات والرفاهية النفسية والطموح الاکاديمي لدى طلاب الجامعة Emotional creativity and its relationship to problem solving, psychological well-being and academic ambition among university students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس، کلية الدراسات الانسانية بالدقهلية، جامعة الأزهر، الدقهلية، مصر.

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الإبداع الانفعالي وکل من حل المشکلات والرفاهية النفسية والطموح الاکاديمي لدى طلاب الجامعة ، وکذلک الکشف عن الفروق في الإبداع الانفعالي في ضوء متغيري النوع (ذکور –أناث) ، والفرقة الدراسية ( الأولى- الرابعة )، وکذلک الکشف عن دور متغيرات الدراسة في التنبؤ بالإبداع الانفعالي لدى هؤلاء الطلاب، تکونت عينة الدراسة الأساسية من (352) بواقع (188) ذکور،(164) إناث ، بواقع (191) بالفرقة الأولى ،( 161) بالفرقة الرابعة ممن تراوحت أعمارهم بين(19-22) سنوات بمتوسط قدرة (20.6)، انحراف معياري قدره (0.51)، طبق عليهم مقياس الإبداع الانفعالي(إعداد الباحثة)، مقياس حل المشکلات (إعداد الباحثة)، مقياس الرفاهية النفسية إعداد(سميرة شند وآخرون ،2013)، ومقياس الطموح الاکاديمي (إعداد الباحثة) ، وقد کشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين أبعاد مقياس الإبداع الانفعالي والدرجة الکلية وأبعاد مقياس حل المشکلات والدرجة الکلية ، کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا عند مستوى (0.01) بين درجات الطلاب على أبعاد مقياس الإبداع الانفعالي والدرجة الکلية ودرجاتهم على أبعاد مقياس الرفاهية النفسية والدرجة الکلية ، کما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية دالة احصائياً عند مستوى دلالة (0.01)  بين درجات الطلاب على أبعاد مقياس الإبداع الانفعالي والدرجة الکلية ودرجاتهم على أبعاد مقياس الطموح الأکاديمي والدرجة الکلية ، کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق بين عينة الدراسة على مقياس الإبداع الانفعالي باختلاف متغير (النوع ) وکانت الفروق لصالح الإناث ، کما اتضح  عدم وجود فروق لدى الطلاب فى الابداع الانفعالي باختلاف متغير الفرقة الدراسية (الأولى – الرابعة)، وأشارت النتائج أيضا إلى وجود تفاعل بين النوع والفرقة الدراسية في بعد الجدة الانفعالية ، وأسفرت النتائج أيضاً عن إسهام کل من حل المشکلات والرفاهية النفسية والطموح الاکاديمي في التنبؤ بالإبداع الانفعالي لدى طلاب الجامعة ، وقد تم تفسير النتائج في ضوء ما انتهت إليه نتائج البحوث والدراسات السابقة
The current study aimed to identify the relation between emotional creativity, problem solving, academic ambition and psychological well-being among University students. The study also attempted to shed light on the differences in emotional creativity according to gender (male/ female), academic grade (first/ fourth). It was meant to reveal the impact of the study variables on predicting emotional creativity among the sample of the study. The sample included (352) students (188 males - 164 females) By (191) in the first year, (161) in the fourth. Their age ranged from (19-22) years old, an average of (20.6), and standard deviation estimated (1.25). Four scales were used in the study; the emotional creativity, problem-solving, academic ambition were prepared by the researcher whereas psychological well-being measure was prepared by Samira Shend, (2013). The results of the study revealed that there was a statistical significant correlation  at (0.01) level among the various dimensions of emotional creativity and the total score as well as the dimensions of problem solving measure and total score. Furthermore, the results indicated that there was a statistical significant correlation (0.01) between the students’ scores and the dimensions of emotional creativity and the total score, as well as their grades and the dimensions psychological well-being and total score. In addition, the results also indicated the differences in emotional creativity according to gender in favor of females. There were no differences among students in emotional creativity according to the variable of academic grade (first/ fourth). The results also indicated that there is an interaction between gender and academic grade in the emotional novelty dimension. Finally, the results indicated problem solving, psychological well-being and academic ambition were predicators of emotional creativity among the sample of the study.  The results were analyzed in the light of previous literature and the previous studies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية