ممارسة مدخل الأزمة في خدمة الفرد للحد من مظاهر الاضطراب المصاحب لجائحة کورونا لدى الطالبات الجامعيات Practicing the crisis approach in the service of the individual to reduce the manifestations of the disorder associated with the Corona pandemic among university students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الخدمة الاجتماعية وتنمية المجتمع ، کلية البنات الإسلامية ، جامعة الأزهر، أسيوط ، جمهورية مصر العربية

المستخلص

شهد العالم في السنوات الأخيرة العديد من الأزمات التي تخطت في حدودها الإقليم الواحد أو الدولة، ومن هذه الأزمات وأخطرها أزمة ( جائحة کورونا ) والتي تسببت في أزمات عالمية اقتصادية، وصحية، واجتماعية ونفسية، وتعليمية وشملت کل فئات المجتمع، ومن أکثر هذه الفئات تأثرًا طلاب وطالبات الجامعات، فهم أکثر الفئات الاجتماعية تفاعلاً وتأثرًا بالحراک والأحداث وحيث إنهم رأس مال المجتمع وعنصر أساس يسهم في تنمية المجتمع ويقع على عاتقهم بنائه وتقدمه، وأن اهمالهم قد يحولهم إلى طاقة هدم وتهديد وخطر دائم على المجتمع. وتدور فکرة البحث حول اختبار العلاقة بين ممارسة مدخل الأزمة في خدمة الفرد والحد من مظاهر الاضطراب المصاحب لجائحة کورونا لدى الطالبات الجامعيات. وتهدف الدراسة إلى مساعدة الطالبات الجامعيات على التخلص من مظاهر الاضطراب المصاحب لجائحة کورونا والمتمثل في (الاضطراب النفسي، والاضطراب الاجتماعي) وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، واستخدمت المقياس في جمع البيانات، وطبقت على عينة قوامها (15) طالبة من الفرقة الرابعة بقسم الخدمة الاجتماعية يعانين من مظاهر الاضطراب (النفسي والاجتماعي)، وتوصلت الدراسة إلى صحة الفرض الرئيس للدراسة وهو : توجد علاقة إيجابية دالة إحصائيًا بين ممارسة مدخل الأزمة في خدمة الفرد والحد من مظاهر الاضطراب المصاحب لجائحة کورونا لدى الطالبات الجامعيات.
In recent years, the world has witnessed many crises that crossed the borders of a single region or country, and among these crises and the most dangerous of these crises is the (Corona pandemic), which has caused global economic, health, social, psychological, and educational crises and included all segments of society, and among these groups most affected are students And university students, they are the most interactive social groups and affected by the movement and events, as they are the capital of society and an essential element that contributes to the development of society, and it is their responsibility to build and advance it, and that their neglect may turn them into an energy of demolition, threat and permanent danger to society. The idea of ​​the research revolves around testing the relationship between the practice of the crisis approach in serving the individual and reducing the manifestations of the disorder associated with the Corona pandemic among university students. The study aims to help university students to get rid of the manifestations of disorder accompanying the Corona pandemic, which is (psychological disorder, and social disorder). The study relied on the experimental method, and used the scale in data collection, and it was applied to a sample of (15) students from the fourth year of the Service Department. Social workers suffer from manifestations of (psychological and social) disorder, and the study concluded the validity of the main hypothesis of the study, which is: There is a positive, statistically significant relationship between the practice of the crisis approach in the service of the individual and the reduction of the manifestations of disorder accompanying the Corona pandemic among university students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية