“Non-Verbal Communication: Auditory and Visual Signs in The Plays of Ana Diosdado” التواصل غير اللفظي: الإشارات السمعية والبصرية في مسرح آنا ديوسدادو.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الإسبانية، کلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.

المستخلص

This study is aimed at shedding light on the importance of non-verbal communication in drama, for example: gesture, the scenic movements of the actor, costumes, decorating, lighting, music and sound effects. A theatrical performance includes a number of verbal and non-verbal signs in which the theatre art features complexity and heterogeneity. This paper investigates an expanding approach to analytic   elements of theatre semiotics through studying the plays of Ana Diosdado.  The aim of this research is to systemize and organize all these signs to heighten their practical and symbolic functions. On this basis, we use a model of semiotic analysis applicable for the theatre art. Consequently, such will allow us to creatively and fundamentally focus on these elements. The result of this study showed that each element has an effective function in the theatrical play. In theatrical art the sign manifests itself with the greatest wealth, variety and density. In a theatrical performance everything becomes a sign which refers to a meaning. Non-verbal signs have many functions, such as informative, expressive, conative, phatic and poetic functions. A model of semiotic analysis presents several different perspectives in a theatrical play.    
تهدف الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية الإشارات غير اللفظية في المسرح مثل الإشارات الحرکية للجسد وحرکة الممثل على خشبة المسرح والأزياء والديکور والمؤثرات الصوتية والضوئية والبصرية، يقدم العمل المسرحي العديد من الإشارات اللفظية وغير اللفظية والتي تميز الفن المسرحي بالتعقيد والتجانس بين عناصره، وهذا البحث هو دراسة سيميوطيقية تهدف إلى تحليل کل ما يتعلق بعملية التواصل الدرامي، وقد اتبعت الباحثة المنهج السيميوطيقى في تحليل الأعمال المسرحية للکاتبة آنا ديوسدادو من خلال الأبحاث التي تناولها تاديوسث کوزان وآن أبرسيفلد والتي تظهر العلاقة الوثيقة بين جميع الإشارات الفعالة في العمل المسرحي والتناغم بين عناصر المشهد الدرامي، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن معرفة وظيفة العناصر غير اللفظية في العمل المسرحي، فلکلٍ وظيفة مهمة في نقل المعنى وإيضاح المضمون، يحدث کل هذا في إطار من التناغم بين جميع الإشارات اللفظية وغير اللفظية، کما تبين أن کل ما يظهر على خشبة المسرح يمثل إشارة ما، وتتنوع وظائف العناصر الإشارية بين الوظيفة الإخبارية والتعبيرية والدلالية والتأکيدية والجمالية، ويتضح لنا أن نموذج التحليل السيميوطيقى هو نموذج يقدم العديد من وجهات النظر المختلفة.                       

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية