Uninvolved Parenting as Presented in Marina Carr’s The Mai and Frank McGuinness’s The Hanging Gardens

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الغة الإنجليزية، کليةالدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر

المستخلص

The present study examines the depiction of uninvolved parenting in two contemporary Irish plays; Marina Carr’s The Mai (1994) and Frank McGuinness’s The Hanging Gardens (2013). Guided by Diana Baumrind’s Pillar Theory, the paper considers comprehensively three neglectful parental figures; a mother in Carr’s play and two parents (a mother and a father) in McGuinness’s play with particular emphasis on the fraught relationships between the three parental characters and their adult children as well as the destructive impact of neglectful parenting on parent-child relationship and the children’s outcomes. The two playwrights focus on the strained relationships within the two families through recollections retrieved by the three forebears and their adult children, direct accusatory fingers at their parenting style, and highlight the destructive effects of their under involvement by showing their children as adults and by offering no resolution. The study attempts to provide a critical analysis of the negligent parenting style adopted by the three stage forebears; its manifestations, causes and detrimental consequences.   
يهدف البحث إلى القاء الضوء على نمط التنشئة الأسرية الذي يتسم بالإهمال وعدم الإکتراث من خلال نقد وتحليل مسرحيتي "زا ماي" لمارينا کار و"الحدائق المعلقة" لفرانک ماکجينيس. استناداً إلى نظرية ديانا بومريند الخاصة بأنماط التنشئة الأسرية يتناول البحث بالتحليل والنقد شخصية الأم في المسرحية الأولى وکذلک شخصيتي الوالدين في المسرحية الثانية مع الترکيز على العلاقة المتوترة بين الآباء والأبناء وأيضاً التأثيرات السلبية على سمات شخصية الأبناء واختياراتهم وقراراتهم المصيرية. هناک العديد من نقاط التشابه بين العملين المسرحيين حيث اعتماد الکاتبين على استرجاع الشخصيات المسرحية لذکريات الماضي وإلقاء اللوم على نمط التنشئة الأسرية والذي يتسم بالإهمال واللامبالاة وذلک من خلال عدم اقتراح أي حلول لمشاکل الأبناء وأيضا من خلال إبراز النتائج السلبية لممارسات الآباء وتأثيرها على الأبناء. تقوم الدراسة بتحليل ونقد نمط التنشئة الذي يمارسه الآباء من خلال إلقاء الضوء على المظاهر المختلفة لهذا النمط والأسباب المؤدية إليه وأيضاً النتائج المترتبة عليه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية