برنامج قائم على لغة الجسد لإشباع بعض الحاجات النفسية لدى أطفال الروضة ضعاف السمع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الاطفال، کلية الدراسات الانسانيه، جامعه الازهر، القاهره، مصر.

المستخلص

يهدف البحث إلى  تحديد  الحاجات النفسية لدى أطفال الروضه ضعاف السمع ,التعرف على مهارات لغة الجسد المناسبة لأطفال الروضة   ضعاف السمع , تصميم برنامج قائم على لغة الجسد   لإشباع بعض   الحاجات  النفسية  لدى أطفال الروضة   ضعاف السمع, و التحقق من فاعليه ذلک  البرنامج القائم على لغة الجسد فى إشباع بعض  الحاجات النفسية  لدى أطفال  الروضة  ضعاف السمع. تکونت عينه البحث من  عشرون 20 طفلا وطفله من ضعاف السمع فى مرحلة الروضة من 5 :7 سنوات , مقسمين بين عشرة 10 أطفال مجموعه تجريبية وعشرة أطفال مجموعه ضابطة. إستخدمت الباحثة أدوات : وهى  إختبار الذکاء  رسم الرجل(  لجودنف هوس ) , مقياس الحاجات النفسية المصور لأطفال  الروضه  ضعاف السمع- إعداد الباحثة, بطاقة ملاحظة  الحاجات النفسية  لأطفال  الروضة ضعاف السمع  بواسطة المعلمة- إعداد الباحثة , وبرنامج قائم على لغة الجسدلإشباع بعض   الحاجات  النفسية  لدى أطفال الروضة   ضعاف السمع - إعداد الباحثة. وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود  فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لتطبيق البرنامج على مقياس الحاجات النفسية المصور  لأطفال الروضة  ضعاف السمع   لصالح القياس البعدى. - وجود نسبة تحسن للمجموعه التجريبية  بين القياسين القبلى و البعدى علي مقياس الحاجات النفسية المصور  لأطفال الروضة ضعاف السمع . توجد فروق دالة إحصائيا، بين متوسط رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية وأطفال المجموعة الضابطة فى القياس البعدى على مقياس الحاجات النفسية المصور   لأطفال  الروضة ضعاف السمع   لصالح المجموعة التجريبية . لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى و التتبعى لتطبيق البرنامج على مقياس الحاجات  النفسية المصور لاطفال الروضة  ضعاف السمع .
The research aims to determine the psychological needs of children with kindergarten hearing impaired; identify the appropriate body language skills for kindergarten children with hearing impairment; designing a body language-based program to satisfy some of the psychological needs of hearing-impaired children and verify the effectiveness of that program based on body language in satisfying some of the psychological needs of children with kindergarten hearing impaired. The research sample consists of 20 children (males & females) of hearing-impaired children in kindergarten from 5: 7 years, divided between 10 children experimental group and 10 children Control group method. The researcher used a test of intelligence- Drawing of the Man by Florence Goodenough, Psychological Needs Scale for Hearing Impaired Kindergarten Children (Prepared by the Researcher) and  Note card psychological needs of kindergarten children with hearing impaired (Prepared by the Researcher) tools . A program based on body language to satisfy some of the psychological needs of children with kindergarten hearing impaired (Prepared by the Researcher). There are statistically significant differences between the average scores of children of the experimental group in the pre and after measurement to apply the program on psychological needs photographer measurement for hearing impaired kindergarten children (after scale). There is improvement rate of the experimental group between the pre and after measurement on psychological needs photographer measurement for hearing impaired kindergarten children. There are differences with statistically significant between the children of the experimental group and the children of Control group in after measurement psychological needs photographer measurement for hearing impaired kindergarten children for experimental group. No statistically significant differences between the average scores children of the experimental group children in the after and tracking measurement on psychological needs photographer measurement for hearing impaired kindergarten children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية