نظرة على "الإنسانية" في قصة "المطعم ذو الطلبات المتعددة"-بالتركيز على صورة "الأجانب صائدو الحيوانات"- View of Humanity in "The Restaurant of Many Orders" -Focusing on the Depiction of "Foreigners Catching Animals"- 『注文の多い料理店』における人間観 -「動物を捕る外国人の姿」の描写を中心に-

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

منسق ومحاضر منتدب بقسم اللغة اليابانية وآدابها بكلية اللغات والترجمة بجامعة الأزهر

10.21608/jsh.2025.432946

المستخلص

تعد قصة "المطعم ذو الطلبات العديدة" تحفة فنية ضمنتها المجموعة القصصية الوحيدة التي نشرها الكاتب والشاعر الياباني ميازاوا كينچي خلال حياته، والتي تحتوي على مجموعة فريدة من قصص الأطفال والروايات الطويلة للصغار، بل إنها تعد كذلك أحد روائع مؤلفها، إلى جانب "ساحة بورانو"، و"فتى الريح"، و"ليل قضبان المجرة"، و"سيرة جوسوكو بودوري"، و"جوش عازف التشيلو"، تلك القصص التي وصفها كينچي نفسه بأنها "روايات طويلة للصغار" في ملاحظاته التي دونها عن أعماله. هذا إلى جانب أن هذه القصة تم الاعتداد بها كمادة تعليمية يدرسها الأطفال اليابانيون في المرحلة الابتدائية. في هذه الورقة تم التركيز على منظور الإنسانية في قصة  "المطعم ذو الطلبات المتعددة" للكاتب الياباني  ميازاوا كِنچي حيث انتهى البحث إلى أن "ميازاوا كِنچي" عمد إلى تصوير صيد الحيوانات باعتباره سلوكًا غيرَ مرغوبٍ فيه وخارجًا عن الآداب والسلوكيات الإنسانية المحمودة، مشددّا على أنه فعل أناني مذموم لا يوجد ما هو أسوأ منه للدلالة على شرور البشر الذين تسول لهم أنفسهم قتل وصيد الحيوانات الضعيفة والعاجزة عن الدفاع عن نفسها.
"The Restaurant with Many Orders" is a masterpiece included in the only collection of stories published by Japanese writer and poet Miyazawa Kenji during his lifetime. This collection contains a unique collection of children's stories and novellas for young adults. It is considered one of its author's masterpieces, along with "Burano Square," "The Wind Boy," "Night of the Galactic Bars," "The Story of Gosukoubudori," and "Gourch the Cellist." Kenji himself described these stories as "long novels for young adults" in his notes that he wrote about his works. Furthermore, this story has been recognized as an educational material for Japanese children in elementary school. This paper explores Miyazawa Kenji's view of humanity in his representative work, “The Restaurant of Many Orders”. In the light of this study, it seems that Kenji has deliberately tried to portray "hunting" or "the figure of a human hunting an animal" as an undesirable manner that is "out of line" with conventional human attitudes and manners, from the perspective that nothing highlights the evil nature of humans more than the act of hunting animals, which is a selfish and self-centered act of killing animals, which are weaker and more helpless than humans.
『注文の多い料理店』は、宮澤賢治の生前に出版された唯一童話集の中の代表作だけではなく、賢治自身、彼の作品の題名列挙メモに「少年小説」と記した『ポラーノの広場』『風の又三郎』『銀河鉄道の夜』『グスコーブドリの伝記』そして『セロ弾きのゴーシュ』などとともに著者賢治の代表作として知られており、日本国内の小学校の国語の教材として教科書にも掲載されている。
本稿において、宮澤賢治の代表作品としての『注文の多い料理店』における「人間観」について、考察した。恐らく、人間の間で行われる知覚や感情、思考、やり取り等というよりも、人間より弱くて無力な生き物としての動物の命をわがままで自分勝手に奪う、という捕獲行為ほど、人間の性悪さをますます浮き彫りにする行為はないという角度から、賢治は、「狩猟」あるいは「動物を捕る人間の姿」を、従来の人間態度・マナーから「外」れた態度で好ましくないマナーとして、意図的に描くことに努めたのであろう。

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية