جامعة الأزهر- كلية الدراسات الإنسانية بالقاهرة- قسم اللغة الانجليزية وآدابها والترجمة الفورية
10.21608/jsh.2025.432933
المستخلص
يهدف البحث إلى دراسة تأثير الذكاء الاصطناعي على البحث الأكاديمي في مجال اللغة الإنجليزية وآدابها، من خلال استكشاف الفوائد التي يقدمها والتحديات التي يفرضها، مع التركيز على الأبعاد الأخلاقية والمعرفية. يعتمد البحث على منهج نوعي يستعرض الأدبيات الحديثة والممارسات المعاصرة في استخدام الذكاء الاصطناعي داخل هذا التخصص الإنساني. لقد أصبح الذكاء الاصطناعي أداة مهمة في تطوير البحث الأكاديمي، لما يوفره من إمكانات هائلة في جمع البيانات وتحليلها ومعالجة النصوص بكفاءة وسرعة. في مجال اللغة الإنجليزية والأدب، يقدم الذكاء الاصطناعي أدواتا تحليلية جديدة تسهم في تفكيك النصوص الأدبية، واستخلاص الأنماط اللغوية، واستكشاف القضايا الثقافية والرمزية في النصوص بطريقة أكثر دقة وشمولًا. ولكن الاعتماد على الذكاء الاصطناعى قد يوقع الباحث في العديد من المشاكل، من أبرزها إشكاليات النزاهة الأكاديمية، والتحيز، وإمكانية نشر معلومات غير دقيقة. كما يُحذر البحث من الاعتماد المفرط على الذكاء الاصطناعي، لما له من أثر في إضعاف قدرات الباحث على التفكير النقدي والتحليل المستقل. ويخلص البحث إلى ضرورة تحقيق توازن بين الاستفادة من الذكاء الاصطناعي ومراعاة الضوابط الأخلاقية، من خلال تبني أطر توجيهية واضحة تضمن الاستخدام المسؤول والفعّال لهذه التقنية في البحوث.
This research aims to examines the impact of artificial intelligence (AI) on academic research in English language and literature, focusing on its benefits and potential risks. It explores how AI enhances research practices, particularly its analytical capabilities, along with its ethical implications. The study adopts a qualitative methodology, reviewing recent literature and current academic practices related to the use of AI in this discipline. It pinpoints AI as a significant tool in enhancing academic research due to its efficiency in data collection, data processing, and textual analysis. Within the field of English language and literature, the research reveals how AI offers innovative tools that assist in deconstructing literary texts, identifying linguistic patterns, and analyzing cultural and symbolic dimensions. The study also highlights several concerns related to the use of AI in research. Chief among them are issues of academic integrity, algorithmic bias, and the risk of disseminating inaccurate or misleading information. Moreover, overreliance on AI may weaken researchers' critical thinking and diminish their capacity for independent analysis and interpretation. The research concludes by emphasizing the need for a balanced approach; one that leverages the advantages of AI while safeguarding academic values through the adoption of clear ethical frameworks. Such conclusion ensures that AI remains a supportive tool rather than a replacement for human intellectual engagement and scholarly responsibility.
أبو المجد, بثينة أحمد. (2025). استخدام الذكاء الاصطناعى فى أبحاث اللغة الإنجليزية وآدابها: الفوائد والمخاطر AI in English Language and Literature Research: Benefits and Risks. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 35(1), 2407-2446. doi: 10.21608/jsh.2025.432933
MLA
بثينة أحمد أبو المجد. "استخدام الذكاء الاصطناعى فى أبحاث اللغة الإنجليزية وآدابها: الفوائد والمخاطر AI in English Language and Literature Research: Benefits and Risks", مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 35, 1, 2025, 2407-2446. doi: 10.21608/jsh.2025.432933
HARVARD
أبو المجد, بثينة أحمد. (2025). 'استخدام الذكاء الاصطناعى فى أبحاث اللغة الإنجليزية وآدابها: الفوائد والمخاطر AI in English Language and Literature Research: Benefits and Risks', مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 35(1), pp. 2407-2446. doi: 10.21608/jsh.2025.432933
VANCOUVER
أبو المجد, بثينة أحمد. استخدام الذكاء الاصطناعى فى أبحاث اللغة الإنجليزية وآدابها: الفوائد والمخاطر AI in English Language and Literature Research: Benefits and Risks. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 2025; 35(1): 2407-2446. doi: 10.21608/jsh.2025.432933