مستوى تعلم مهارات الكتابة والمعوقات التي يواجهها الطلبة الصمّ في التعليم العالي Level of Learning Writing Skills and Obstacles Faced By Deaf Students in Higher Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة المجمعة، الرياض، المملكة العربية السعودية

10.21608/jsh.2025.432890

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى تعلم اللغة العربية في شكلها المكتوب والمعوقات والصعوبات التي تواجه الطلبة الصمّ في التعليم العالي. لتحقيق الهدف تمّ اتباع المنهج الوصفي، وقام الباحث ببناء أداة الاستبانة، وتمّ التأكد من صدقها وثباتها. وتمّ تطبيق الدراسة على عينة قوامها (54) طالبًا وطالبة، وذلك خلال الفصل الأول من العام الدراسي 2024م. توصّلت الدراسة إلى أنَّ مُستوى تعلّم اللغة العربية في شكلها المكتوب للطلبة الصمّ في مرحلة التعليم العالي ككل جاءت بمُستوى(مُرتفع) وبمتوسط حِسابي (3.96). كما أشارت النتائج إلى أنّ المعوقات والصعوبات التي تواجه الأطفال الصمّ في التعليم العالي في تعلّم اللغة العربية في شكلها المكتوب ككل جاءت بدرجة (مُتوسطة) وبمتوسط حِسابي (3.47). وخرج الباحث بعدد من أهم التوصيات ضرورة التعاون بين وزارة التعليم والمنظمات ذات العلاقة بشؤون الطلبة والصمّ، وشركات تكنولوجيا التعليم لتطوير محتوى تعليمي مخصص للطلبة الصمّ لتعليمهم اللغة العربية المكتوبة، وتطوير استراتيجيات تعليمية حديثة توفر أنشطة إضافية لتعزيز تعلم اللغة العربية المكتوبة على أن تكون موجهة للطلبة الصمّ وتراعي الفروق الفردية واحتياجاتهم.
The current study aimed to reveal the level of learning written Arabic, and the challenges faced by deaf students in post-secondary education. The descriptive approach was followed. The researcher constructed a questionnaire, and its validity and reliability were verified. Also, the study was conducted on a sample of 54 male and female students during the first semester of 2024.The study’s findings indicated that the overall level of learning written Arabic among deaf students in post-secondary education was "high," with a mean score of 3.96. Additionally, the results revealed that the challenges faced by deaf students in learning written Arabic were at a "moderate" level, with an overall mean score of 3.47. The researcher concluded with some recommendations, the most important of which is the necessity of a collaborative effort between the Ministry of Education, organizations concerned with students' and deaf individuals' affairs, and educational technology companies to develop specialized educational content for teaching written Arabic to deaf students. Furthermore, there is a need to develop modern educational strategies that provide additional activities to enhance the learning of written Arabic, tailored to deaf students and considering individual differences and their specific needs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية