فعالية استخدام المسرح التفاعلي في تنمية سلوکيات ترشيد الاستهلاک لدي طفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم الأساسيَّة– کلية رياض الأطفال جامعة المنصورة

المستخلص

 هدفت الدِّراسة إلي بيان فعالية استخدام المسرح التفاعلي في تنمية سلوکيات ترشيد الاستهلاک لدي طفل الروضة ولتحقيق هذا الهدف تم القيام بِما يأتي :
1. استبانة لتحديد سلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة .
2. بطاقة ملاحظة لسلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة .
3. مقياس مصور لتنمية سلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة .
4. برنامج لتنمية سلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة باستخدام المسرح التفاعلي .   
5. وتم تحديد خمس سلوکيات رئيسة لترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة وخمسٍ وعشرون سلوکيَّة فرعية، وتم تضمينها فى کلٍّ من المقياس المصور، وبطاقة الملاحظة اللذَين تم تطبيقهما على أطفال عينة الدراسة قبل تطبيق البرنامج وبعده. وتکونت عينه الدراسة من 60 طفلًا وطفلة مقسمين على المجموعتين التجريبية والضَّابطة،
وتوصلت النتائج إلى فعالية استخدام المسرح التفاعلي في تنمية سلوکيات ترشيد الاستهلاک لدي طفل الروضة.
Abstract:
The aim of the study is to use the interactive theater to develop the rationalization behaviors of the kindergarten child. To achieve this goal, the following has been done.1- A questionnaire to determine the behavior of rationalization of consumption of the kindergarten child.2-Note card for the rationalization of consumption of the kindergarten child.3-A visual measure for the development of the rationalization behaviors of the kindergarten child 4-Program for the development of the behaviors of rationalization of consumption of the child kindergarten ,  Five main behaviors were identified to rationalize the child's consumption and twenty-five sub-behaviors. They were included in both the illustrator and the observation card applied to the sample children before and after the program was applied.
    The study sample consisted of 60 children and girls divided into experimental and control groups. The results showed the effectiveness of the use of the interactive theater in developing the development of rationalization behaviors of the kindergarten child .

الكلمات الرئيسية