استنطاق الجمادات في شعر الأطفال عند محمود کيانوش من خلال المجموعة الشعرية "زبان چيزها" ( لغة الأشياء)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغ الفارسية - کلية اللغات والترجمة بنين - جامعة الأزهر

المستخلص

محمود کيانوش هو شاعر وکاتب إيراني، وأحد أشهر شعراء الأطفال في اللغة الفارسية في العصر الحديث، ومجموعته الشعرية " زبان چيزها " أي (لغة الأشياء) من أهم أعماله الشعرية للأطفال، وقد قام محمود کيانوش فيها باستنطاق الجمادات، حيث صورها للطفل على أن بها أرواحاً تجعلها تفکر وتتکلم وتشعر، کالکائنات الحية تماماً، فجعلها هي التي تکلم الطفل وتخاطبه؛ وتقدم له معلومات عنها، حتى يتمکن الطفل من التعرف عليها. وقد جاء هذا الأسلوب في العرض مشوقاً للطفل ومثيراً لتفکيره و موسعاً لخياله. وتدخل المجموعة الشعرية ضمن الشعر التعليمي، حيث عمل الشاعر محمود کيانوش على تضمينها تعاليم أخلاقية وتوجيهات تربوية، إضافة إلى معلومات متنوعة؛ کي تثري ثقافة الطفل وتضيف إلى خبراته الحياتيه التي تفيده في حاضره ومستقبله.
وتأتي أهمية الدراسة من أنها تتعلق بالطفل الذي يعد مستقبل الأمم، وبالشعر المحبب للناس کبيرهم وصغيرهم. وتعتمد الدراسة على المنهج التحليلي النقدي والمنهج الوصفي، لتتبع وتحليل ووصف کيفية استنطاق الجمادات في المجموعة الشعرية " لغة الأشياء" للشاعر محمود کيانوش.
وتشتمل الدراسة على ثلاثة مباحث:
المبحث الأول: الجمادات التي استنطقها کيانوش في المجموعة الشعرية وأسلوبه في استنطاقها.
المبحث الثاني: الصور الخيالية والفنون البلاغية والموسيقى في المجموعة الشعرية.
المبحث الثالث: خصائص المجموعة الشعرية والتعاليم التربوية والأخلاقية الموجهة للطفل من خلال استنطاق الجمادات فيها.
وتنتهي الدراسة بخاتمة تتضمن أهم النتائج التي توصلت إليها.
الکلمات المفتاحية: الجماد – الطفل – استنطق – محمود کيانوش – المجموعة الشعرية
considered as one of the most famous poets of children in the Persian language in modern times. His poetry collection (language of things) is one of his most important poetic works for children, in which explored the inanimate, and depicted them to the child as if it were almost like living things that think, speak, and feel. Thus, such inanimate speak with the child and provide him with information so that he can recognize them. Consequently, this style of presentation is very interesting and exciting to the child and expands his imagination. This poetry collection is part of the educational poetry, where the poet Mahmoud Kayanush included moral teachings and educational directives as well as various information in order to enrich the child's culture and add to his life experiences that benefit him in his present and future.
The importance of the study is that it is related to child, the future of the nations, and to poetry liked by young and old people. The study is based on the critical analytical descriptive approach, to focus, analyze and describe how the inanimate can speak in the poetry collection "The Language of Things" by Mahmoud Kayanush.
The study includes three topics:

The first topic: the inanimate in the poetry collection (Zaban Chizha) and the style of Mahmoud Kayanush in the depicting them as living things that can speak.
The second topic: Imaginary images and rhetorical art in the poetry collection (Zaban Chizha):
The third topic: the characteristics of the poetry collection and the educational and moral teachings to the child through depicting the inanimate as living things that can speak:

The study ends with a conclusion including the most important findings.

الكلمات الرئيسية