استخدام الأجهزة الذكية وعلاقتها بدافعية الانجاز والذاكرة العاملة لدى طفل الروضة The Use of Smart Devices and its Relationship to Achievement Motivation and Working Memory among Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الأطفال ، كلية الدراسات الانسانية ، جامعة الأزهر بالقاهرة، مصر

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين استخدام الأجهزة الذكية وكلاً من دافعية الانجاز والذاكرة العاملة لدى طفل الروضة، والتعرف على طبيعة العلاقة بين الذاكرة العاملة ودافعية الانجاز لدى طفل الروضة ، التعرف على الفروق بين الذكور والاناث في دافعية الانجاز، التعرف على الفروق بين الذكور والاناث في الذاكرة العاملة، التعرف على الفروق بين دافعية الانجاز ونسب استخدام أطفال الروضة للأجهزة الذكية، التعرف على الفروق بين الذاكرة العاملة ونسب استخدام أطفال الروضة  للأجهزة الذكية، التعرف على الفروق بين دافعية الانجاز والمدة التي يقضيها أطفال الروضة على الأجهزة الذكية، التعرف على الفروق بين الذاكرة العاملة والمدة التي يقضيها أطفال الروضة على الأجهزة الذكية، واستخدم البحث المنهج الوصفي ، وتكونت عينة البحث من (200) طفلاً وطفلة من أطفال الروضة في عمر (4-6) سنوات، واستخدم البحث مقياس دافعية الانجاز المصور لطفل الروضة ( اعداد / الباحثة)، مقياس الذاكرة العاملة المصور لطفل الروضة (اعداد/ الباحثة)، وكانت أبرز النتائج هي وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين استخدام الأجهزة الذكية ودافعية الانجاز لدى طفل الروضة، وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة احصائية بين استخدام الأجهزة الذكية والذاكرة العاملة لدى طفل الروضة، وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية بين الذاكرة العاملة ودافعية الانجاز لدى طفل الروضة.
The research aimed to identify the nature of the relationship between the use of smart devices and both achievement motivation and working memory in kindergarten children, and to identify the nature of the relationship between working memory and achievement motivation in kindergarten children, to identify the differences between males and females in achievement motivation, to identify the differences between males and females. In working memory, identifying the differences between achievement motivation and the rates of kindergarten children’s use of smart devices, identifying the differences between working memory and the rates of kindergarten children’s use of smart devices, identifying the differences between achievement motivation and the amount of time kindergarten children spend on smart devices, identifying the differences between memory The research used the descriptive approach, and the research sample consisted of (200) male and female kindergarten children aged (4-6) years, and the research used the illustrated achievement motivation scale for kindergarten children (prepared by the researcher), Illustrated working memory scale for kindergarten children (prepared by the researcher). The most prominent results were the existence of a statistically significant inverse correlation between the use of smart devices and achievement motivation in the kindergarten child, and the presence of a statistically significant inverse correlation between the use of smart devices and working memory in the kindergarten child. There is a positive, statistically significant correlation between working memory and achievement motivation among kindergarten children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية