إسهامات تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تعزيز الممارسة المهنية الرقمية في الخدمة الاجتماعية المدرسية Artificial Intelligence Applications’ Contributions to Enhancing Digital Professional Practice in School Social Work

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم الخدمة الاجتماعية وتنمية المجتمع، كلية التربية، جامعة الأزهر، الدقهلية

المستخلص

استهدفت الدراسة تحديد مستوى الممارسة المهنية الرقمية (المعرفي، المهاري، القيمي) لدى الأخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمجال المدرسي، وكذلك تحديد دور برامج الممارسة المهنية الرقمية لدى الأخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمجال المدرسي، وأيضًا تحديد المعوقات والمقترحات، كما استهدفت الوصول إلى وضع برنامج تدريبي مقترح لتنمية مهارات تطبيقات الذكاء الاصطناعي لدى الأخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمجال المدرسي، وانتمت الدراسة إلى نمط الدراسات الوصفية باستخدام منهج دراسة الحالة، وأسفرت نتائج الدراسة حيث جاء المستوى المعرفي والقيمي للممارسة المهنية الرقمية لدى الأخصائيين الاجتماعين العاملين بالمجال المدرسي متوسط، وجاء المستوى المهاري لدى الأخصائيين الاجتماعين العاملين بالمجال المدرسي منخفض، كما جاء دور برامج الممارسة المهنية الرقمية لدى الأخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمجال المدرسي متوسطا، ومعوقات ومقترحات تطبيق الذكاء الاصطناعي بالممارسة المهنية الرقمية للأخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمجال المدرسي مرتفع جدًا، هذا وقد أوصت الدراسة، بضرورة رفع الكفاءة المعرفية والمهارية وعلاقتها بتطبيقات الذكاء الاصطناعي لدى الأخصائيين الاجتماعيين، وضرورة تعزيز استيعاب الأخصائيين الاجتماعيين لتطبيقات الذكاء الاصطناعي.
This study aimed at determining the level of digital professional practice (cognitive, skills, values) and determining the role of digital professional practice programs among social workers who work in the school field, as well as identifying the obstacles and suggestions. The study also aimed at preparing a proposed training program to develop the skills of artificial intelligence applications among social workers working in the school field. This study is one of the descriptive studies; it used the case study approach. The results of the study revealed that the cognitive level of digital professional practice among social workers working in the school field was average, and the values level of digital professional practice among social workers working in the school field was average while their skills level was low, and the role of digital professional practice programs among social workers working in the school field was average. The study also found that the level of obstacles and suggestions for applying artificial intelligence in the digital professional practice of social workers working in the school field is very high. The study recommended the need to raise the cognitive and skill proficiency as they relate to applications of artificial intelligence among social workers. It also recommended that there is a need to enhance social workers’ understanding of applications of artificial intelligence.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية