El absurdo en el cuento corto entre Horacio Quiroga y Yusuf Idris Estudio comparativo العبث في القصة القصيرة، بين هوراسيو كيروغا ويوسف إدريس دراسة مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الاسبانية، المعهد العالي للغات بالسادس من اكتوبر، مدينة الثقافة والعلوم، مصر

المستخلص

The research aims to study the idea of absurdity as a philosophical approach that belongs to Albert Camus (1913-1960) through a comparative analysis of the short narrative of Horacio Quiroga (1878-1937) and Yusuf Idris (1927-1991), which includes several aspects of his writing such as: life, death and love, since love becomes madness that leads to death in the end, which is the great absurdity. The two writers share an absurd description of the places, in addition to the unexpected, or rather surprising, endings. The titles of the stories already convey the sensation of absurdity to the reader. An atmosphere of madness, passion, illness, suffering and death invades the stories the feather pillow (1917), the slaughtered chicken (1917), by Quiroga, and Old man and in his right mind (1958) and Five hours (1954), by Idris, which are the corpus of this study. The lexicon used is an important factor because it helps in the process of creating an absurd environment. An attempt is made to highlight the points of convergence and divergence between the two writers in an attempt to create rapprochement between two different cultures through this philosophical approach and the comparative method.
يهدف البحث إلي دراسة فكرة العبثية كمنهج فلسفي ينتمي إلى ألبير كامو (1913-1960) من خلال تحليل مقارن للسرد القصير عند هوراسيو كيروجا (1878-1937) ويوسف إدريس (1927). -1991) والتي تتضمن عدة جوانب من كتاباته مثل: الحياة والموت والحب، إذ يصبح الحب جنوناً يؤدي في النهاية إلى الموت، وهو العبث الكبير. يتشارك الكاتبان في وصف سخيف للأماكن، بالإضافة إلى النهايات غير المتوقعة، أو المفاجئة إلى حد ما. عناوين القصص تنقل بالفعل إحساس العبثية للقارئ. جو من الجنون والعاطفة والمرض والمعاناة والموت يغزو قصص "وسادة الريش" (1917)، و"الدجاجة المذبوحة" (1917)، لكيروغا، و"شيخوخة بدون جنون" (1958)، و"خمس ساعات" (1954)، لإدريس، وهي متن هذه الدراسة. ويعد المعجم المستخدم عاملاً مهمًا لأنه يساعد في عملية خلق بيئة عبثية. وتتم محاولة إبراز نقاط الالتقاء والاختلاف بين الكاتبين في محاولة لخلق تقارب بين ثقافتين مختلفتين من خلال هذا الاسقاط الذي يتناوله المنهج الفلسفي في اطار منهجية الادب المقارن.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية