فن الخاكه الأردي عند شاهد أحمد دهلوى من خلال كتابيه "گنجینہء گوہر: كنز الجواهر- بزم خوش نفساں: محفل الشخصيات السعيدة"- دراسة تحليلية نقدية The Art of Urdu Sketch According To Shahid Ahmad Dahlawi through His Two Books, “Ganginai Gohar - Bazm Khosh Nafsaa” – A Critical Analytical Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الأردية، كلية اللغات والترجمة، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.

المستخلص

يعمد البحث إلى دراسة فن الخاكه في اللغة الأردية، والفرق بينه وبين كل من فن السيرة الذاتية وفن السيرة الغيرية، والتعرف على نشأة هذا الفن في اللغة الأردية وعلاقته بفن التذاكر، ثم تطوره وانتشاره في سماء اللغة الأردية من خلال اهتمام أغلب الأدباء بالكتابة فيه، وقد اهتم القراء بهذا الفن أيما اهتمام لشغفهم الشديد في معرفة الجوانب الخفية في شخصيات العظماء من بني جلدتهم سواء كانوا رجال دين أو أدباء أو سياسيين وغيرهم، بجانب أن الإيجاز من أهم خصائصه الفنية، مثله في ذلك مثل القصة القصيرة، وتناول الباحث هذا الفن من خلال كتابي (گنجینہ گوہر- بزم خوش نفساں) للأديب المعروف "شاهد احمد دهلوي" وعرض خصائص هذا الفن عنده، والتي تنوعت بين خصائص موضوعية تتعلق بموضوع العمل، وخصائص فنية تتعلق بأسلوب الكاتب، مع تحليل ونقد هذه الخصائص لمعرفة مدى تمكن "شاهد احمد" في هذا الفن.
 The research intends to study the art of the Urdu Sketch, and the difference between it and both autobiography and biography, in addition to knowing how this art originated in the Urdu language and the extent of its relationship with the art of Al-Tazaker, then its development and spread in the skies of the Urdu language through the interest of most writers. by writing in it, readers have paid great attention to this art due to their intense passion for knowing the hidden aspects of the personalities of their country’s greats, whether they were clerics, writers, politicians, or otherwise, in addition to the fact that brevity is one of its most important artistic characteristics, such as the short story, and the researcher dealt with this art through two books (Ganjanai Gohar - Bazm Khosh Nafsaa) by the well-known writer Shahid Ahmed Dahlawi and presented the characteristics of this art according to him, which varied between objective characteristics related to the subject of the work or artistic characteristics related to the style of the writer himself, while analyzing these characteristics to determine the extent to which Shahid Ahmad was able to This art.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية