برنامج قائم على القصص الرقمية التفاعلية لتنمية مهارات إدارة الأزمات والكوارث لدى طفل الروضة A Program Based on Interactive Digital Stories to Develop Crisis and Disaster Management Skills for Kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الأطفال، كلية الدراسات الإنسانية بتفهنا الأشراف، جامعة الأزهر، الدقهلية، مصر.

المستخلص

هدف البحث إلى تصميم برنامج قائم على القصص الرقمية التفاعلية لتنمية مهارات إدارة الأزمات والكوارث لدى طفل الروضة، وإعداد مقياس مهارات إدارة الأزمات والكوارث، والتحقق من فعالية برنامج قائم على القصص الرقمية التفاعلية لتنمية مهارات إدارة الأزمات والكوارث لدى طفل الروضة، تكونت عينه البحث من (60)  طفلا وطفلة من الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة داخل روضة تفهنا الأشراف / مركز ميت غمر/ محافظة الدقهلية, تتراوح أعمارهم من 5 :6 سنوات, مقسمين بين 30 مجموعه تجريبية,30 مجموعه ضابطة, استخدمت الباحثة أدوات: اختبار المصفوفات المتتابعة لجون رافن تعريب عماد أحمد حسن (2016) لقياس ذكاء طفل الروضة, مقياس مهارات إدارة الأزمات والكوارث لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، برنامج القصص الرقمية التفاعلية (إعداد الباحثة)، وقد أسفرت نتائج البحث عن أنه توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين (الضابطة والتجريبية) في القياس البعدي على مقياس مهارات إدارة الأزمات والكوارث لصالح المجموعة التجريبية، توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات إدارة الأزمات والكوارث لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج، لا توجد فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مهارات إدارة الأزمات والكوارث لطفل الروضة.
The research aimed to design a program based on interactive digital stories to develop crisis and disaster management skills for kindergarten children, and prepare a measure of crisis and disaster management skills, and verify the effectiveness of a program based on interactive digital stories to develop crisis and disaster management skills among kindergarten children.
The research sample consisted of 60 boys and girls from the early childhood stage in side Kindergarten of Tafahnah Al Ashraf/ MitGhamr / Dakahliya Gov., their ages range from 5:6 years, they were divided into 30experimental groups and 30 control groups. The researcher used tools: (1): John Raven's Progressive Matrices Test -transliteration by Emad Ahmed Hassan (2016) - to measure the intelligence of kindergarten children. (2): Measurement of crisis and disaster management skills for kindergarten children (prepared by the researcher). (3): Interactive digital stories program (prepared by the researcher).The results of the research revealed that there are statistically significant differences between the mean scores of the children of the two groups (the control and the experimental) in the post-measurement on the crisis and disaster management skills scale in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the mean scores of the children of the experimental group in the pre and post measurements on the scale of crisis and disaster management skills in favor of the post measurement after applying the program. There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the post and follow-up measurements on the crisis and disaster management skills scale for kindergarten children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية