كانت المرآة رمزًا وعلامة عن الشعر خارج المألوف والمعتاد، وهي رمزية قديمة، تضرب بجذورها في الميراث الإنساني الأسطوري والفولكلوري والإبداعي على السواء، وهو ميراث ظل مصدر إلهام، في بعض جوانبه، لإبداعات حديثة، وهو عنصر أساسي في التراث الصوفي الذي تقترن فيه رمزية المرآة بأحوال الشهود التي يرى فيها العارف الحقائق التي تنزاح عنها الحجب، كما لو كان يتطلع إلى مرآة ،وقد اتخذ الصوفية الرمز للتعبير عن دلالات خفية، فلهم لغتهم الخاصة التي حاولوا بها الافصاح عن الأغراض والمرامي الذوقية التي اختصوا بها ، وتعارفوا فيها بينهم على الدلالات الروحية ، للفظ الواحد فيها هذا اللفظ الذي يكتسب عند دخوله كتابات الصوفية ، مفهوما مغايرا لما درج الناس عليه، ومن أبرز من استخدم رمزية المرآة الشاعر بيدل المتوفي عام 1133هـ، ولقد بلغ من رفعه منزلته وعلو قدره ، مبلغاً عظيماً، وله في تاريخ الأدب الفارسي والشعر الصوفي موضع الصدارة، كما أنه ريحانه من يعكفون على النظر في شعر الفارسي من أهل العلم والأدب ، وبما أن الشعر ينبغي أن يكون هو الصلة الوثقى بينه وبين صاحبه، وصورة يلزم التطلع إلى أصلها، فينبغي أن نلم بطرف من سيره هذا الشاعر، الذي استخدم رمز المرايا بعدة معان وصور فقد وظفها في النص الشعري وجاءت المرآة لديه متنوعة ومختلفة، ومتعددة السمات والأنماط . The symbolism of mirrors in Persian poetry (Biddle as a model) The mirror was a symbol and a sign in which the search for poetry is outside the ordinary and the usual It is an essential element in the Sufi heritage in which the symbolism of the mirror is associated with the conditions of witnesses in which the gnostic sees the truths that are removed from the veils as if he was looking at a mirror. The Sufis took the symbol to express hidden connotations, for they had their own language in which they tried to disclose the tasteful purposes and goals that they specialized in, and they got acquainted with each other on the spiritual connotations, for the one word in it is this word that acquires when it enters the writings of the Sufis, a concept different from what people used to do.and one of the most prominent who used symbolism of mirrors was the poet Bidel he reached the height of his status and the height of his destiny a great amount and it has a place in the history of Persian literature and Sufi poetry just as it is its fragrance for those who devote themselves to looking into the poetry of AlFarsi from the people of knowledge and literature and since poetry should be the most reliable link between it and its author and an image that must be looked at its origin it should be We know a part of the biography of this poet who used the symbol of mirrors in several meanings and images He employed them in the poetic text and the mirror came to him in a variety and different ways with multiple features and patterns.
أمين حسن فرحات, أسماء. (2023). رمزية المرايا في الشعر الفارسى ( بيدل أنموذجا ) The symbolism of mirrors in Persian poetry (Biddle as a model). مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 31(1), 1245-1318. doi: 10.21608/jsh.2023.304937
MLA
أسماء أمين حسن فرحات. "رمزية المرايا في الشعر الفارسى ( بيدل أنموذجا ) The symbolism of mirrors in Persian poetry (Biddle as a model)", مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 31, 1, 2023, 1245-1318. doi: 10.21608/jsh.2023.304937
HARVARD
أمين حسن فرحات, أسماء. (2023). 'رمزية المرايا في الشعر الفارسى ( بيدل أنموذجا ) The symbolism of mirrors in Persian poetry (Biddle as a model)', مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 31(1), pp. 1245-1318. doi: 10.21608/jsh.2023.304937
VANCOUVER
أمين حسن فرحات, أسماء. رمزية المرايا في الشعر الفارسى ( بيدل أنموذجا ) The symbolism of mirrors in Persian poetry (Biddle as a model). مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 2023; 31(1): 1245-1318. doi: 10.21608/jsh.2023.304937