التخطيط الاستراتيجي لدور المؤسسات الوقفية في تطوير العليم العالي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه في علم الاجتماع من جامعة دمنهور

المستخلص

ملخص
التخطيط الاستراتيجي لدور المؤسسات الوقفية في تطوير العليم العالي
أيمن أحمد زيتون
باحث علم اجتماع - کلية الآداب – جامعة دمنهور
يواجه التعليم العالي العديد من التحديات الداخلية والخارجية التي تؤثر على نظمه وجودة مخرجاته، لذا کان من الضروري البحث عن طرق لمواجهة هذه التحديات باستخدام أساليب حديثة من التخطيط طويل المدى يمکن من خلاله أن نستفد من وسائل وبدائل غير تقليدية لمواجهة تلک التحديات، والأمل معقود على تلک الجامعات الأهلية والوقفية غير الهادفة للربح ، ومن هنا جاءت هذه الدراسة متواکبة مع هذا التوجه الجديد.
وقد سعت الدراسة لتقديم البدائل المستقبلية الممکنة لمواجهة تحديات التعليم العالي في ضوء الإمکانات والفرص المتاحة، کما عرضت للتجارب الرائدة والناجحة في مجال الوقف الخيري في التعليم العالي، مع دراسة کيفية الإستفادة منها، کما قدمت استراتيجية مقترحة لدور الوقف في إمکانية مواجهة مشکلات وتحديات التعليم العالي، وقد اهتمت الدراسة بتقديم البدائل المقترحة لدور الوقف في ضوء التجارب العالمية، مع مراعاة الخصوصيات الاجتماعية والثقافية والحضارية.
Higher Education encounters many different internal and external challenges. Those challenges have passive impacts on the system and the quality of higher education outcomes. Therefore, researchers should search for scientific and alternative methods to overcome such challenges. Researchers may make use of creative, innovative methods and long-term planning to face all the obstacles on long run. An extra emphasis will be on the private universities and non-profit Waqf institutions as they develop higher education through strategic planning. Thus, the current study is consistent with the current trend in higher education.
Results of the Study :
The study was able to some possible future alternatives necessary for facing higher education challenges in view of the available capabilities and opportunities. and the pioneering and thriving trends in the field of charitable endowment related to higher education, also extent can higher education benefit from Waqf perspective.
The study was able to suggested alternatives of Waqf institutions role in supporting higher education in view of international trends taking in consideration urban, cultural and social values.

الكلمات الرئيسية