الخمريات فى ديوان "شہرِ خوباں: مدينة الحسناوات"، و"گردشِ جام: دوران الكأس" لـ"عبد الحميد عدّم" دراسة أسلوبية The Khmeriyat in poems of "shaher koban", poems of "Kardash Jam" by "Abdul Hamid Adam" stylistic study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الأردية وآدابها، کلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر

المستخلص

الملخص:
الخمر هو فن من فنون التي انتشرت وشاع أمرها في نفوس الكثير من عامة وخاصة المجتمع العباسي، حيث عرفت في العصر الجاهلي والأموي وقد تغنى بها في أشعارهم فكانت تأتي في بداية قصائدهم بشكل دائم على خلاف العباسيين التي قصدوها لذاتها، حيث اتسعت في المعجم الفني لشعر الخمر، وقد ازدادت ثروته وتنوعت صورة الخيال في العصر العباسي ممّا يدل قصائد الخمريات على تطور واتساع الثقافة في العصر العباسي، فقد كان الشعراء يهتمون به وبخصائصه الفنية للشعر العباسي من خلال تصوير الألوان ومذاقها وأوانيها وأيضاً مجالسها وتأثير الشاربين للخمرة. وهو من تلك الأغراض الأدبية المتبادلة بين الثقافتين العربية والفارسية، ثم انتقل إلى الأدب الأردى بطبيعة الحال، وأن كان هذا الفن القائم بذاته لا يوجد فى الأدب الأردى على الرغم من كتابة الشعراء عن الخمر، ولكن لم يكتب مؤرخون الأدب فى هذا الفن، ولكنه دخلت مفردات الخمر فى الشعر الأردى من الأدب العربى والفارسى ونجده بكثره فى الشعر الصوفى ثم الشعر الأردى. اتبعت الباحثة الدراسة الأسلوبية؛ وهو أحد الأساليب البحثية النقدية الحديثة، وقد تتميز الدراسة الأسلوبية الحديثة بتناولها الناضج العميق للنصوص والكشف عن مواطن الجمال فيها. يهدف البحث إلى تعريف الدارس العربى بماهية الأدب الخمرى، وما هى أنواع الخمريات فى الأدب، والتعريف بالشاعر"عبد الحميد عدم"، وكيفية تطبيق الدراسة الأسلوبية على ديوان"شہر خوباں: مدينة الحسناوات"، و"گردش جام: دوران الكأس"، ومن النتائج التى توصل إليها البحث؛ وفق "عدم" فى استدعاء الموروث الدينى والأدبى والذى انعكس شكلاً أو مضموناً فى ثنايا خمرياته وهذا التناص هو وسيلة من الوسائل التى تمنح الخمريات قداسة ومكانة، وهو كما تم عرضه تفصيلياً فى عينّة البحث.‏
Abstract:
Wine is one of the arts that spread and became common in the souls of many of the public and elite of the Abbasid society, as it was known in the pre-Islamic and Umayyad eras and was sung in their poems. It always came at the beginning of their poems, unlike the Abbasids, which they intended for itself. Its prevalence  increased and the image of imagination diversified in the Abbasid era, which indicates that Khameriyat poems explains the development and expansion of culture in the Abbasid era.The poets were interested in it and its artistic characteristics of Abbasid poetry through the depiction of colors, their taste, utensils, as well as their seatings, and the influence of wine drinkers. It is one of those literary purposes exchanged between the Arab and Persian cultures, then it moved to Urdu literature, of course, although this independent art is not found in Urdu literature despite the poets writing about wine, but historians of literature did not write about this art, but the vocabulary of wine entered into Urdu poetry from Arabic and Persian literature and we find it abundantly in Sufi poetry, then Urdu poetry. The researcher followed the stylistic study; it is one of the modern critical research methods, and the modern stylistic study is characterized by its mature and deep handling of texts and the discovery of their beauty, taking advantage of linguistics and its scientific studies that nourish critical studies. The modern stylistic study is very useful in understanding the literary text and exploring its aesthetic aspects, The researcher aims to introduce the Arab student to what is the Khameriyat literature, and what are the types of wines in literature, and to introduce the poet "Abdul Hamid Adam", and how to apply the stylistic study to the Divan "shaher koban", and "Kardash Jam". Among the findings of the research; according to the “Adam” in recalling the religious and literary heritage, which was reflected in form or content in the folds of its wines, and this intersexuality is one of the means that grants Khamriyat  sanctity and prestige, and as it was presented in detail in the research sample.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية