دخول " زويمر " الجامع الأزهر عام 1346هــ/1928م " من خلال وثائق مجلس النظار والوزراء" Zwemer's Entry into Al-Azhar Mosque in 1436 AH/1928 CE:Based on Archives of The Board of Trustees and Ministers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التاريخ والحضارة، كلية اللغة العربية، بإيتاي البارود، جامعة الأزهر، مصر

المستخلص

الملخص:
الجامع الأزهر قلعة العلم في العالم العربي والإسلامي، يكيد له الكائدون، منذ تأسيسه وحتى الآن، ففي عشرينيات القرن الماضي (20م) ، وتحديداً عام 1346ه/  1928م، نجد هجمة تنصيرية قام بها أحد أبرز المنصرين وهو "القس الأمريكي صموئيل زويمر 1867_1952م " الذي دخل الجامع الأزهر، لمرات عديدة، محاولاً، تنصير أبناء المسلمين وتغيير معتقدهم. قدر الله لي أن تقع عيني على ملف محفوظ في وثائق مجلس النظار والوزراء بدار الوثائق القومية بالقاهرة، وهو " ملف الشكاوى من التبشير ضد الدين الإسلامي"،  وبداخله وثائق عنوانها " النظر في أمر المبشر الأمريكاني القس زويمر لتوزيع مطبوعات فيها الطعن على الدين الإسلامي في الجامع الأزهر"، تم أرشفته تحت الكود الأرشيفي رقم (050371_0075)، والملف بلغت عدد صفحاته إحدى وثلاثون صفحة، حازت واقعة القس زويمر على تسعة عشر صفحة ومظروفين و ثلاث كتب "، وهو ما دفعني لدراسته تحت عنوان موسوم بـــ ( دخول " زويمر " الجامع الأزهر عام 1346هــ/1928م  من خلال وثائق مجلس النظار والوزراء). جاء التمهيد موضحا للتواجد التاريخي للإرساليات التنصيرية في مصر، المبحث الأول: التعريف بزويمر، وتاريخه التنصيري قبل عام 1928م. وفي المبحث الثاني: تم تناول دخول زويمر للجامع الأزهر عام 1928م، وبيان محتوى ما نشره زويمر بين الطلاب والعلماء في الجامع الأزهر، و المبحث الثالث: موقف الطلاب والعلماء ومشيخة الأزهر تجاه ما حدث من زويمر، أما المبحث الرابع عن موقف الدولة من حادثة دخول زويمر للجامع الأزهر، وختمت البحث بتقييم للواقعة والمواقف، وفي الخاتمة ذكرت أهم الحقائق التي توصلت إليها، وقد اعتمدت في هذا البحث بشكل رئيس على الملف الوثائقي سالف الذكر، كذلك اعتمدت على مضابط مجلسي النواب والشيوخ؛ فضلا عن المراجع والدوريات المزامنة للحدث.
Abstract:
Al-Azhar Mosque is the seat of knowledge in Arab and Muslim world. Many conspiracies have been, and still are, concocted against it since its establishment. In the twenties of the past century, particularly in 1436 AH/1928 CE, a missionary attack was made by one of the most prominent evangelists, namely Samuel Marinus Zwemer (1867 – 1952 CE) who frequented Al-Azhar Mosque in an attempt to Christianize Muslims. A file preserved in the archives of the Board of Trustees and Ministers at the Cairo's National Archives fell into my hand. The file is entitled "Complaints against Missionary Activities against Islamic Religion" Inside it were documents entitled "Consideration of American Evangelist Priest Zwemer regarding Distribution of Publications Criticizing Islam inside Al-Azhar Mosque". It was archived under Archival Code No. (0075_050371). It is a thirty-one page file, nineteen of which is about Zwemer's missionary activities, two envelopes and three letters." I was motivated to examine this file as part of my research entitled "Zwemer's Entry into Al-Azhar Mosque in 1436 AH/1928 CE:  Based on Archives of The Board of Trustees and Ministers. The introduction highlights the historical existence of missionary activities in Egypt. Section 1 gives a biography of Zwemer, the history of his missionary activities before 1928 CE. Section 2 speaks about Zwemer's entry into Al-Azhar Mosque in 1928 CE and spotlights the publications he distributed among students and scholars in Al-Azhar Mosque. Section 3 explains the attitude of students, scholars and Al-Azhar Mashyakha towards Zwemer's missionary activities. Section 4 sheds light on the stance of the Egyptian state regarding Zwemer's entry into Al-Azhar Mosque. The research concludes with an evaluation of the incident. I stated the most important facts I arrived at in the conclusion.
The research is based on the above-mentioned file. It is also based on the Minutes of Meetings of the House of Representatives and the Senate, in addition to secondary sources and periodicals that were contemporaneous to the incident.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية