العصف الذهني في طريقة العمل مع الجماعات ودوره في زيادة التفاعل الاجتماعي لطلاب الدمج بالمدارس Brainstorming in the way of Working with groups and its Role in Increasing the Social Interaction of Students of Integration in Schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الخدمة الاجتماعية وتنمية المجتمع، كلية التربية، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور العصف الذهني في طريقة خدمة الجماعة في زيادة التفاعل الاجتماعي لدى طلاب الدمج بالمدارس، وكذلك التعرف على استجابات أفراد العينة حول دور العصف الذهني في زيادة التفاعل الاجتماعي في المتغيرات التالية: (التعاون، المشاركة، التواصل الاجتماعي) ، ووضع بعض التوصيات التي يمكن أن تساهم في زيادة تفاعل الأطفال المدمجين مع أقرانهم العاديين داخل المدارس ، وتمثل مجتمع الدراسة في عينه من الأخصائيين الاجتماعيين العاملين مع الطلاب المدمجين داخل مدارس الإدارة ، والذي بلغ عددهم (124) مفردة يمارسون الأنشطة مع الطلاب المدمجين وقد تم استبعاد (15) مفردة طبق عليها إجراءات الثبات لأداة الدراسة ، ليصبح العدد الذي طبق علية الأداة النهائية بالطريقة الإلكترونية (109) مفردة ، ووفقاً لمعدل الردود والاستجابات الصحيحة على الأداة بلغ عدد الاستجابات(102) مفردة ، أي ما يمثل (93,5%) ، علما بأن نوع الدراسة وصفية واعتمدت على دراسة الحالة في تطبيقها، و جاءت النتائج العامة تؤكد أنه من خلال التحليل الكمي للمعاملات الإحصائية تبين دور العصف الذهني في زيادة التعاون بين الطلاب المدمجين وذلك بدرجة  متوسطة. بينما جاءت بدرجة ضعيفة لدور العصف الذهني في زيادة المشاركة في الأنشطة المدرسية بين الطلاب المدمجين، وبدرجة قوة في دور العصف الذهني في زيادة التواصل الاجتماعي بين الأطفال المدمجين.
Abstract:
The study aimed to identify the role of brainstorming in the  method of group service in increasing social interaction among students of integration in schools, as well as to identify the responses of the sample members  about the role of brainstorming in increasing social interaction in the following variables: (cooperation, participation, social communication), and putting some Recommendations that can contribute to increasing the interaction of integrated children with their ordinary peers within schools, and the study population is represented in a sample of social workers working with integrated students  within the schools of administration . The number of them reached (124) individuals practicing activities with the integrated students, and (15) subjects were excluded from which the stability procedures of the study tool were applied, so that the number that was applied to the final tool by electronic method became (109) singles, and according to the rate of correct responses and responses to the tool, the number of responses reached (102) single, which represents (93.5%), Note that the type of study is descriptive and relied on the case study in its application, and the general results confirm that through the quantitative analysis of statistical transactions, the role of brainstorming in increasing cooperation between the integrated students is shown to a moderate degree. While it came to a weak degree for the role of brainstorming in increasing participation in school activities among the integrated students, And strongly in the role of brainstorming in increasing social communication among the integrated children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية