دور الخدمة الاجتماعية في المدرسة لمواجهة الفکر المتطرف: دراسة ميدانية مطبقة على المرشدين الطلابيين من الذکور العاملين في مدارس المرحلة الثانوية بمحافظة جدة The role of social service in the school to confront extremist ideology: a field study applied to male student counselors working in secondary schools in Jeddah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تخصص الخدمة الاجتماعية، کلية الآداب، جامعة الملک سعود، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف عن دور الخدمة الاجتماعية لمواجهة الفکر المتطرف. وقد تم تطبيق الدراسة على المرشدين الطلابيين من الذکور العاملين في مدارس المرحلة الثانوية في محافظة جدة، واستخدمت الباحثة الاستبانة کأداة رئيسية للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج إلى ما يلي: المحور الأول: التعرف على دور المرشد الطلابي المساهم في الحد من انتشار الفکر المتطرف في المرتبة الأولى (تبصير الطلاب بضرورة التمسک بقيم المجتمع). ثم تليها: حث الطلاب على أهمية الحفاظ على الممتلکات العامة للوطن -تنمية روح الولاء والانتماء للوطن في نفوس الطلاب -تشجيع الطلاب على الحوار وإبداء الرأي. المحور الثاني: التعرف على البرامج والأنشطة المدرسية المساهمة في الحد من انتشار الفکر المتطرف، في المرتبة الأولى على عبارة (تضمين الأنشطة التربوية بقيم الوسطية والتسامح لدى الطلبة). ثم تليها: تضمين الأنشطة الطلابية ببرامج تحث على المحافظة على أمن الوطن ومقدراته إقامة البرامج المساهمة في اکتشاف قدرات ومواهب الطلاب مما يُسهم في بناء شخصية الطالب. المحور الثالث: التعرف على الآليات التي يتم من خلالها تطبيق البرامج والأنشطة المساهمة في الحد من انتشار الفکر المتطرف، في المرتبة الأولى على عبارة (إثراء الإذاعة المدرسية بالموضوعات التي تعزز الروح الوطنية للطلاب) يليها: استخدام برنامج فطن وتفعيله بالأساليب الحديثة -استثمار المناسبات الوطنية في إبراز خطر الفکر المتطرف - تسهيل مشارکة الطلاب بالعمل التطوعي الاجتماعي والخدمات العامة.
, working in secondary schools in the governate of Jeddah.  Due to the small size of the focus group, the study was a comprehensive survey of all the members of the focus group. The researcher used the questionnaire as the main study tool. The study results led to the following design model: First Topic: to identify the contributing role of the social work in reducing the spread of Extremist ideology. In first place was (informing students of the need to adhere to social values) . followed by (reminding students of the need to preserve the country’s public property – developing the spirit of loyalty and belonging to the nation in students – encouraging students to use dialogue and to express their opinions) with an arithmetic mean varying.  Second Topic: to identify the school activities and programs that contribute to reducing the spread of Extremist ideology In the first place was the phrase (including the values of tolerance and moderation in educational activities for students) . followed by (including programs that encourage preserving national security and government property in student activities and – setting up programs to facilitate discovering students’ abilities and talents which will contribute to building their personalities) .Third Topic: to identify the mechanisms through which the contributing programs and activities can reduce the spread of Extremist ideology. In the first place was the phrase (enriching school assembly programs with topic that reinforce the spirit of nationalism in students) followed by using the Ftn program, activating it using modern methods – utilization of national events to display the dangers of radical Extremist ideology – simplifying student participance in social volunteering and public services

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية