توافر مستلزمات نظم المعلومات وتأثيرها في تحقيق کفاء الأداء بالإدارة التعليمية بمنطقة عسير التعليمية Availability of Information Systems Requirements and Their Impact on Achieving Efficient Performance in the Educational Administration in Asir Educational District

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

درجة الماجستير، کلية الأمير سلطان للسياحة والإدارة بأبها، جامعة الفيصل، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية توضيح مدى توافر مستلزمات نظم المعلومات وتأثيرها في تحقيق کفاء الأداء بالإدارة التعليمية بمنطقة عسير التعليمية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي، والاعتماد على الاستبانة في جمع البيانات، وطبقت الدراسة على عينة بلغت (200) من العاملين بالإدارة التعليمية بمنطقة عسير، موزعين وفق متغيرات (المؤهل العلمي/ مدة الخدمة/ المستوى الوظيفي/ العمر) وتوصلت الدراسة إلى ما يلي: أن هناک مستوى عالي يتميز بتوافر أبعاد نظم المعلومات الإدارية في مجال إدارة التعليم بمنطقة عسير، وهو ما يدل على استخدام أسلوب إدارة التعليم في المملکة العربية السعودية ککل وعلى الأخص بمنطقة عسير لنظم المعلومات الإدارية ممثلة في (الأسس المادية، والأسس البشرية، إلى جانب الأسس البرمجية، اولأسس التنظيمية)، مع وجود تأثير لتوافر مستلزمات أبعاد مجال نظم المعلومات الإدارية (المادية/ البشرية/ البرمجية/ التنظيمية) في مجال کفاءة الأداء أي (تکلفة الأداء وجودته مع سرعته زمنياً)، کما أرشدت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ترتبط بتأثير استخدام نظم المعلومات الإدارية في مجال إدارة التعليم بمنطقة عسير على مدى کفاءة الأداء تعزى للمتغيرات الديموغرافية مثل المؤهل العلمي, مدة الخدمة، المستوى الوظيفي، والفئة العمرية.
The study aimed to investigate the availability of information systems requirements and their impact on achieving performance efficiency in the educational administration in Asir Destrect educational. To achieve such a goal, the descriptive approach was used, and a questionnaire was developed to collect data. The study was administered to a sample consisting of (200) employees of the educational administration in the Asir Destrect, divided according to the variables of (educational qualification / length of service / career level / age). The results of the research revealed that there is a high level of availability of the dimensions of management information systems in the education administration in Asir region, which indicates the use of the education administration in the Kingdom of Saudi Arabia, in particular in Asir region for management information systems (physical requirements, human requirements, software requirements, organizational requirements). The study also revealed the presence of the requirements of the dimensions of management information systems (physical / human / software / organizational) on the performance efficiency (cost of performance, quality of performance, speed of performance). The results also indicated that there were no statistically significant differences concerning the impact of the use of management information systems in the management of education in the Asir region on performance efficiency due to the demographic variables such as academic qualification, length of service, job level, and age.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية