الإسهام النسبي للدافع المعرفي في التنبؤ بالثقة بالنفس والذکاء الناجح لدى طلاب الجامعة The Relative Contribution of Cognitive Motivation in Predicting Self-Confidence and Successful Intelligence Among University Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس، کلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الکشف عن القدرة التنبؤية للدافع المعرفي بالثقة بالنفس والذکاء الناجح، والتعرف على مستوى الدافع المعرفي والثقة بالنفس والذکاء الناجح وأبعاده لدى طلاب الجامعة، ومدى التباين في الدافع المعرفي والثقة بالنفس والذکاء الناجح في ضوء نوع الجنس والتخصص الدراسي وموطن الإقامة، وذلک على عينة قوامها(781) طالب وطالبة من الذکور والإناث من کليات نظرية وعملية بجامعة الأزهر ممن توزعت مواطن إقامتهم بين الحضر والريف، وتتراوح أعمارهم بين (19- 27) عام، وقد طبق عليهم مقياس الدافع المعرفي والثقة بالنفس والذکاء الناجح، وأظهرت النتائج أن معظم أفراد العينة يتمتعون بمستوى مرتفع من الدافع المعرفي والثقة بالنفس والذکاء الناجح وأبعاده عدا بعد الذکاء الإبداعي فکان في المستوى المتوسط، کما تبين وجود قدرة تنبؤية دالة لبعض أبعاد الدافع المعرفي بالثقة بالنفس والذکاء الناجح وأبعاده، کذلک وجدت فروق دالة في مستوى الدافع المعرفي والثقة بالنفس والذکاء الناجح تعزي لنوع الجنس في اتجاه الذکور، بينما لم تظهر فروق دالة في مستوى الدافع المعرفي والثقة بالنفس والذکاء الناجح تعزي للتخصص الدراسي أوموطن الإقامة أوالتفاعل بين نوع الجنس والتخصص الدراسي وموطن الإقامة
The study aims to reveal the predictive ability of the cognitive motivation with self-confidence and successful intelligence, and to identify the level of cognitive motivation, self-confidence and successful intelligence and its dimensions among university students, and the extent of variation in cognitive motivation, self-confidence and successful intelligence in light of gender, academic specialization and residence, on a sample consisting of (781) male and female students from theoretical and practical faculties whose residences were distributed between urban and rural at Al-Azhar University, and their ages ranged between (19-27) years. The measure of cognitive motivation, self-confidence and successful intelligence was applied to them, and the results showed that most of the sample members enjoy A high level of cognitive motivation, self-confidence, and successful intelligence and its dimensions, except for the dimension of creative intelligence, which was at the average level. It was also found that there was a significant predictive ability for some dimensions of cognitive motivation with self-confidence and successful intelligence and its dimensions. Significant differences were also found in the level of cognitive motivation, self-confidence, and successful intelligence due to gender. In the direction of males, while there were no significant differences in the level of cognitive motivation, self-confidence, and successful intelligence due to academic specialization, residence, or interaction between gender, academic specialization, and place of residence.

الموضوعات الرئيسية