برنامج تدريبي باستخدام بعض تطبيقات الاجهزة اللوحية على حفظ وتدبر القران الکريم لدي طالبات قسم رياض الاطفال بجامعة الازهر واتجاههن نحوها في ظل التعلم الإلکتروني A Training Program For Some Tablet Applications on Memorizing and Contemplating the Noble Qur’an for Female Students of The Kindergarten Department at Al-Azhar University and their Attitude Towards E-le

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الاطفال – کلية الدراسات الانسانية- جامعة الازهر- القاهرة – مصر

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الي معرفة فعالية برنامج تدريبي باستخدام بعض تطبيقات الاجهزة اللوحية على حفظ وتدبر القران الکريم لدي طالبات قسم رياض الاطفال بجامعة الازهر واتجاههن نحوها في ظل التعلم الإلکتروني ، وتکونت عينة الدراسة من (60) طالبة (30 ضابطة ، 30 تجريبية) من قسم رياض اطفال جامعة الازهر الفرقة الاولي ، واستخدم في البحث المنهج التجريبي الذي يعتمد علي وجود مجموعة( ضابطة ومجموعة تجريبية) مستخدما القياس القبلي والبعدي، والادوات المستخدمة (مقياس مهارات حفظ وتدبر القرآن -مقياس الاتجاهات نحو التعلم الالکتروني -البرنامج التدريبي المستخدم وجميعهم من اعداد الباحثة.وبعد المعالجة الاحصائية توصلت النتائج الى فاعلية برنامج البحث في تنمية بعض مهارات حفظ وتدبر القران الکريم واتجاههن نحوها، کما توصلت إلي وجود فروق داله احصائيا بين متوسطي درجات القياس القبلي والبعدي لصالح البعدي لدي المجموعة التجريبية.
The current study aimed to know the effectiveness of a training program using some tablet applications on memorizing and contemplating the Noble Qur’an for female students of the Kindergarten Department at Al-Azhar University and their attitude towards e-learning. The study sample consisted of (60) female students (30 female control group, 30 experimental group) in the first year of the kindergarten department of Al-Azhar University. The experimental method was used in the research, which depends on the presence of a group (the control group and the experimental group) that were matched and measured pre, post and follow up. The study used the following tools (Scale of skills for memorizing and managing the Qur’an - Scale of attitudes towards e-learning – the training program that were prepared by the researcher. The results showed the efficacy of the training program as shown in comparing pre and posttest or comparing experimental and control group. The follow up test also showed the continuity of the efficacy of the training program.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية