توظيف الوسائط الادبية التقليدىة والتفاعلية کمدخل لتنمية الوعى بمصادر الطاقة المتجددة فى ضوء الازمة العالمية لتغيرات المناخ لطفل الروضة Using Traditional and Interactive Literary Means as an Introduction to Develop the Awareness of The Kindergartner Concerning Renewable Energy Sources in The Background of The Global Crisis of Climate Changes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الاطفال، کلية الدراسات الانسانيه، جامعة الازهر بالقاهرة، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

هدف البحث إلى  تصميم برنامج  قائم على  الوسائط الادبية التقليدية والتفاعلية    لتنمية وعى طفل الروضة بمصادر الطاقة المتجددة  فى ضوء الازمة العالمية لتغيرات المناخ    ,إعداد مقياس الوعى بمصادر الطاقة المتجددة  الالکترونى المصور لطفل الروضة   , التحقق من فاعلية  برنامج   الوسائط الادبية التقليدية والتفاعلية    لتنمية وعى طفل الروضة بمصادر الطاقة المتجددة  فى ضوء الازمة العالمية لتغيرات المناخ ,تکونت عينه البحث من  ( 200)  طفلا وطفله من الاطفال فى مرحلة الطفولة المبکرة داخل معهد الدکتور محمد سيد طنطاوى بالتجمع الخامس بالقاهرة الجديدة  , من 5 :6 سنوات , مقسمين بين 100 مجموعه تجريبية ,100 مجموعه ضابطة, إستخدمت الباحثة أدوات : اختبار ستانفورد- بينيه "الصورة الخامسة" لقياس ذکاء طفل الروضة ,مقياس الوعى بمصادر الطاقة المتجددة  الالکترونى المصور  لطفل الروضة (إعداد/ الباحثة)  , برنامج   الوسائط الادبية التقليدية والتفاعلية    (إعداد/ الباحثة) ,وقد أسفرت نتائج البحثعن وجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لتطبيق أنشطة برنامج الوسائط الادبية التقليدية والتفاعلية على   مقياس الوعى بمصادر الطاقة المتجددة الالکترونى  المصور  لطفل الروضة  لصالح القياس البعدي  , وجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية وأطفال المجموعة الضابطة فى القياس البعدى علي مقياس الوعى بمصادر الطاقة المتجددة الالکترونى المصور   لطفل الروضة لصالح المجموعة التجريبية بعد تطبيق برنامج الوسائط الادبية التقليدية والتفاعلية,وجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين البعدي و التتبعى علي مقياس الوعى بمصادر الطاقة المتجددة  الالکترونى المصور   لطفل الروضة لطفل الروضة لصالح القياس التتبعى .
The research aimed to design a program based on traditional and interactive literary means to develop the awareness of the kindergartner concerning renewable energy sources in the background of the global crisis of climate changes, create illustrated electronic awareness scale for the kindergartener concerning renewable energy sources, and check the effectiveness of the traditional and interactive literary means program to develop the awareness of the kindergartner concerning renewable energy sources in the background of the global crisis of climate changes.The research sample consisted of 200 toddlers, at the institute of Dr. Mohamed Sayed Tantawy at 5th Campus, New Cairo, between 5:6 years old who were divided into 100 children in experimental group and 100 children in control group. The researcher usedtools: the Stanford Binet test “image no. 5” to measure the intelligence of the kindergartener, illustrated electronic scale of awareness for the kindergartener concerning renewable energy sources (prepared by the researcher), and traditional and interactive literary means program
(prepared by the researcher)The results of the research: - There are statistically significant differences in the score averages among experimental group in the pre and post measurements according to applying the activities of traditional and interactive literary means program on the illustrated electronic awareness scale for the kindergartener concerning renewable energy sources in favor of post measurement, there are statistically significant differences in the score averages between the experimental group and the control group in the post measurement on the illustrated electronic awareness scale for the kindergartener concerning renewable energy sources in favor of the experimental group after applying traditional and interactive literary means program, there are statistically significant differences in the score averages of the experimental group in the post and tracking measurements according to applying the illustrated electronic awareness scale for the kindergartener concerning renewable energy sources in favor of the tracking measurement.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية