The Creation of the Poetic Sense in John Keats and Andrew Motion by an Inspiring Teacher تشکيل الحس الشعري لدى کلاً من جون کيتس وأندرو موشن بواسطة معلم ملهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الإنجليزية و آدابها و الترجمة الفورية ، کلية البنات الأزهرية – فرع العاشر من رمضان ، محافظة الشرقية ، مصر.

المستخلص

The positive influence of any teacher, tutor, professor or anyone having the sacred responsibility of educating others can change the student’s life forever. The teacher’s role may include many dimensions: educational, psychological, moral, and humane. Brilliant teacher may discover talented students, sharpening their faculties and urging their creativity. However, his inspiring role may be greater than just discovering, sharpening, and / or urging; he may create or shape his student’s gifts to be a remarkable human being: an outstanding literary man, scientist, politician, physician … etc. To limit the scope to literature only, particularly poetry, the creation of the poetic sense by inspiring teachers can be found clearly in the life of some poets along the literary ages. In this research paper, the experiences of the Romantic poet John Keats (31 October 1795 – 23 February 1821) and the post-modernist former poet laureate Andrew Motion (26 October 1952) with their inspiring teachers are discussed as examples. These two example poets are selected intentionally, as they are from different literary ages. Yet, they had some familial similarities. Their families, for example, were indifferent to literature; meaning that they were not brought up in literary environments. Their literary faculties were firstly formed by their inspiring teachers: John Clarke (8 July 1757 – 22 December 1820) and his son Charles Cowden Clarke (15 December 1787 – 13 March 1877), and Mr. Peter Way (? 1924 – 30 March 2016) respectively. Both Keats and Motion have written two poems to acknowledge their teachers’ favors and to express their gratitude towards them. These poems are: “To Charles Cowden Clarke” (1817) and “In Memory of Peter Way” (2016). This research paper studies them analytically.    
لا يقتصرُ دور المُعَلم على تلقينِ الدرسِ وإنهاءِ المقررِ وإلقاءِ عبء المهمة التعليمية المَنُوطَةِ به من على کاهلِه. ولکن يمتدُ دور صاحب هذه المهنة السامية ليُضِيفَ أبعاداً إنسانية ونفسية وإجتماعية وأخلاقية وإبداعية للبعد التعليمي لوظيفته. والجديرُ بالذکرِ أن کلمة المُعلم هنا في هذه الورقة البحثية يتسع مفهومها لترمز لکل من يحمل على عاتقه أمانة تعليم الآخرين سواءاً أکان مدرساً أو محاضراً أو أستاذا جامعياً إلى آخره. وهکذا فالمعلم بدوره کقدوة يستطيع أن يشکل الوعي الأخلاقي والحضاري لطلابه. کما أن المعلم ذو النظرة الثاقبة المؤمن برسالتهِ يستطيع أنّْ يکتشف مواهب طلابه وأن يشجعهم على تنميتها وصقلها وأن يشحذ عزيمتهم وبالتالي فهو يخلق نماذج مبدعة في جميع المجالات (العلمية والأدبية) قادرة على النهوض بوطنها ورفعة شأنه. وعلى الصعيد الأدبي: نرى نماذج بارزة تَشَکّلَ وعيها الإبداعي وحسها الأدبي على يدِ مُعلمٍ مُحترفٍ بارعٍ تعهدها بالرعايةِ. ومن هنا تناقش الورقة البحثية تجربة کلاً من الشاعر الرومانسي جون کيتس (1795 – 1821) وأمير الشعراء الأسبق أندرو موشن (1952) على التوالي کنموذجين. فلقد تشکل وعيهما الأدبي على يد معلميهم جون کلارک (1757 – 1820) وابنه ومساعده تشارلز کودن کلارک (1787 – 1877) الذي لعب دوراً کبيراً في حياة جون کيتس، وبيتر واي (1924- 2016) معلم أندرو موشن.  ولا يخفى على أحدٍ أن کلا الشاعرين ينتميان لعصرين أدبيين مختلفين مما يعطي مثالاً واضحاً لدور المعلم على مر العصور، ومع ذلک فتجربتهما الشعرية متماثلة. فعائلتهما لم يکن لهما أي اهتمامات أدبية وکان لمدرسيهما الفضل في ما حققاه من مکانة أدبية. فکتب کلا الشاعرين قصيدة مهداه لمعلمه شکراً له وعرفاناً منه بالجميل، وهما: قصيدة " إلى تشارلز کودن کلارک" (1817) وقصيدة "تخليداً لذکرى بيتر واي" (2016)، تتناولهما الورقة البحثية بالدراسة والتحليل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية