أساليب ادارة الصراع داخل الأقسام العلمية وعلاقتها بالتفکير الأستراتيجي والمرونة النفسية لدى القيادات الاکاديمية بجامعة الأزهر Conflict Management Styles in Academic Departments and Their Relationship with Strategic Thinking and Psychological Resilience for Al-Azhar University Academic Leaders

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس، کلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر، الدقهلية، مصر.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن علاقة التفکير الاستراتيجي والمرونة النفسية بأساليب إدارة الصراع داخل الأقسام العلمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة الأزهر ، والکشف عن دور هذه المتغيرات في التنبؤ بأساليب إدارة الصراع ، وکذلک الکشف عن الفروق في أساليب إدارة الصراع في ضوء متغيرى النوع ( ذکور – اناث )، وسنوات الخبرة في منصب رئيس القسم (أقل من سنة – من سنة إلى ثلاث سنوات – أکثر من ثلاث سنوات) ، حيث قامت الباحثة بإعداد ثلاثة مقايسس ( التفکير الاستراتيجي – المرونة النفسية – أساليب إدارة الصراع داخل الأقسام العلمية ) ، وتکونت العينة من (80 ) رئيس من رؤساء الأقسام ببعض کليات جامعة الأزهر ، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين أساليب ( التعاون ، التسوية ، والاسترضاء) والتفکير الاستراتيجي ، وعدم وجود علاقة بين أساليب (التجنب ، القوة والسلطة ) والتفکير الاستراتيجي ، کما کشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين أساليب ( التعاون ، التسوية ، الاسترضاء) والمرونة النفسية ، ووجود علاقة ارتباطية سالبة بين أسلوب (القوة والسلطة) والمرونة النفسية، وعدم وجود علاقة بين أسلوب (التجنب) والمرونة النفسية، وأسفرت النتائج أيضا عن إسهام کل من التفکير الاستراتيجي والمرونة النفسية في التنبؤ بأساليب التعاون والتسوية والاسترضاء لدى القيادات الأکاديمية ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب إدارة الصراع بين القيادات الأکاديمية تعزى إلى النوع ، في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب إدارة الصراع بين القيادات الاکاديمية تعزى إلى سنوات الخبرة في منصب رئيس القسم حيث کانت الفروق في أساليب التعاون والتسوية والاسترضاء لصالح القيادات ذات الخبرة أکثر من ثلاث سنوات ، في حين کانت الفروق في اسلوبى التجنب والقوة والسلطة لصالح القيادات ذات الخبرة أقل من سنة ، وقد تم تفسير النتائج في ضوء ما انتهت إليه نتائج البحوث والدراسات السابقة . 
The aim of the study is to inspect the relationship between strategic thinking and psychological resilience on one hand and conflict management styles inside academic departments for Al-Azhar University academic leaders on the other. It also attempts to discover the role played by such variables in predicting conflict management styles. In addition, it inspects the differences in conflict management styles in relation to the two variables of gender (males - females) and years of experience serving as a Head of department (less than one year – from one year to three years – more than three years). The researcher prepared three measurements: strategic thinking, psychological resilience and conflict management styles inside academic departments. The sample consisted of 80 heads of departments in a number of al-Azhar University faculties. The findings show that there is a positive correlation between the styles of collaboration, compromise and appeasement and strategic thinking, whereas there is no correlation between the styles of avoidance and power and authority and strategic thinking. In addition, the findings show that there is a positive correlation between the styles of collaboration, compromise and appeasement and psychological resilience and that there is a negative correlation between the style of power and authority and psychological resilience. They also show that there is no correlation between the style of avoidance and psychological resilience. The findings indicate that strategic thinking and psychological resilience play a role in predicting the styles of collaboration, compromise and appeasement for academic leaders. They also indicate that there are no statistically-significant differences in conflict management styles that could be attributed to gender among academic leaders. However, there are statistically-significant differences in conflict management styles among academic leaders that could be attributed to years of experience serving as a Head of department; i.e. there were differences in the styles of collaboration, compromise and appeasement in favour of leaders with experience of more than three years. Differences in the styles of avoidance and power and authority were in favour of leaders with experience of less than one year. The findings were interpreted in light of the findings of previous researches and studies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية