فاعلية برنامج درامى قائم على المواقف الحياتية لخفض السلوک العدوانى وتنمية الثقة بالنفس لدى طفل الروضة The Effectiveness of The Dramatic Program Based on Life Situations to Reduce Aggressive Behavior and Develop Self Sonfidence for Kindergarten Child

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الأطفال ، کلية الدراسات الانسانية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر.

المستخلص

يهدف البحث الى التعرف على فاعلية البرنامج الدرامى القائم على المواقف الحياتية فى خفض السلوک العدوانى وتنمية الثقة بالنفس لدي طفل الروضة، تکونت عينة البحث من (40) طفل وطفلة من أطفال المستوى الثانى من رياض الأطفال ممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين 5: 6 سنوات مقسمين بين (20 مجموعة تجريبية )، (20 مجموعة ضابطة)، استخدمت الباحثة أدوات اختبار المصفوفات المتتابعة " لجون رافن للذکاء تقنين عماد أحمد حسن 2016، مقياس السلوک العدوانى المصور لطفل الروضة، مقياس الثقة بالنفس المصور لطفل الروضة (اعداد/ الباحثة )، البرنامج الدرامى القائم على المواقف الحياتية لخفض السلوک العدوانى وتنمية الثقة بالنفس لدى طفل الروضة (اعداد /الباحثة)، و أسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية وأطفال المجموعة الضابطة في القياس البعدي لتطبيق البرنامج على مقياس السلوک العدوانى لطفل الروضة لصالح المجموعة التجريبية ،عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى لتطبيق البرنامج على مقياس السلوک السلوک العدوانى لطفل الروضة، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية وأطفال المجموعة الضابطة في القياس البعدي لتطبيق البرنامج على مقياس الثقة بالنفس لدى طفل الروضة لصالح المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى لتطبيق البرنامج على مقياس الثقة بالنفس لدى طفل الروضة .
The research aims to Identify the effectiveness of The Dramatic Program based on life situations in reducing aggressive behavior and developing self-confidence in the kindergarten child,The research sample consisted of (40) children of the second level of kindergarten, whose ages ranged between 5: 6 years, divided between (20 experimental groups) and (20 control groups),The researcher used tools: John Raven’s successive matrices test for intelligence, codification and rated by Emad Ahmed Hassan 2016, the scale of aggressive behavior for the kindergarten child, the scale of self-confidence for the kindergarten child (prepared by / researcher), the dramatic program based on life situations to reduce aggressive behavior and develop self-confidence in the kindergarten child (Prepared by the researcher), The results of the search resulted in, There are statistically significant differences between average scores of the children of the experimental group and the children of the control group in after measurement of applying the program on the scale of aggressive behavior of the kindergarten child for experimental group, There are not statistically significant differences between averag scores of the children of the experimental group in the pre and after measurements of applying the program on the scale of aggressive behavior of the kindergarten child, There are statistically significant differences between averag scores of the children of the experimental group and the children of the control group in after -measurement of applying the program on the scale of self-confidence of the kindergarten child for the experimental group,There are not statistically significant differences between averag scores of the children of the experimental group in the pre and after measurements of the applying the program on the scale of self-confidence of the kindergarten child.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية