التعليم الإلکترونى وعلاقته بالدافعية للإنجاز والتوافق الدراسى لدى عينة من طلبة الجامعة E-Learning and its relation with Performance Motivation and Academic Adjustment among university students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس کلية الدراسات الإنسانية جامعة الأزهر ،القاهرة ، مصر

المستخلص

الملخص:
تعمل التکنولوجيا على تقريب المسافات بين أطراف العملية التعليمية  فالتعليم الإلکترونى أسلوب مهم فى التعليم الحديث ويعمل على فتح مجالات متنوعة للتفاعل بين أطراف العملية التعليمية ويتيح الفرصة لتبادل الأفکار ويحفز الطلبة على التفاعل ويرتبط بالدافعية للإنجاز فالدافعية للإنجاز عنصر مهم فى تحفيز الطالب فى الموقف التعليمى وتلعب دور کبير فى تحقيق أهداف التعليم کذلک التوافق الدراسى فهو مرتبط بمجموعة من العوامل التى تتعلق بالطالب ذاته أو الظروف الاقتصادية والاجتماعية والتى تؤثر على أدائه لأن التوافق الدراسى هو نتيجة العلاقات الناجحة بين الطالب وبيئته الدراسية ويهدف البحث الحالى إلى التعرف على العلاقة بين التعليم الإلکترونى والدافعية للإنجازوالتوافق الدراسى لدى عينة من طلبة الجامعة کذلک الکشف عن الفروق بين الطلبة فى التعليم الإلکترونى والدافعية للإنجاز والتوافق الدراسى باختلاف النوع  ذکور- إناث  والتخصص علمى – أدبى وتکونت عينة البحث من 300 طالب وطالبة من جامعة الأزهر من التخصصات العلمية والأدبية وطبق عليهم مقاييس التعليم الإلکترونى والدافعية للإنجاز والتوافق الدراسى وهى من  إعداد الباحثة وقد أتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى المقارن وأسفرت النتائج عن وجود علاقة سالبة دالة عند مستوى..05  بين أبعاد مقياس التعليم الإلکترونى وأبعاد مقياس الدافعية للإنجازو سالبة ودالة عند مستوى 0.01 فى الدرجة الکلية للمقياسين ووجود علاقة سالبة دالة عند مستوى 0.05 بين أبعاد مقياس التعليم الإلکترونى  وأبعاد مقياس التوافق الدراسى والدرجة الکلية عدا بعد العلاقات مع الأساتذة فالعلاقة بينه وبين أبعاد مقياس التعليم الإلکترونى موجبة ولکن غير دالة کما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة عند مستوى .01  فى أبعاد مقياس التعليم الإلکترونى فى التخصص لصالح التخصص العلمى ووجود فروق فى أبعاد الدافعية للإنجازوالدرجة الکلية للمقياس فى التخصص لصالح التخصص الأدبى عند مستوى   .01عدا بعد الصبر والمثابرة فقد کان دال عند .05 وفروق فى متغير النوع لصالح الإناث عند مستوى .01  کما أسفرت النتائج عن عدم  وجود فروق فى النوع والتخصص فى أبعاد مقياس التوافق الدراسى  وفى الدرجة الکلية للمقياس  عدا بعد التفوق الدراسى فتوجد فيه فروق فى التخصص  عند مستوى .01  لصالح التخصص الأدبى .
Abstract :
Technology brings distances between educational practical parties. E-education is an important method in modern education, because it works to open various areas of interaction between the educational practical parties and provides the opportunity to exchange ideas and motivates students to interact and is related to the motivation for achievement, urges the motivation for achievement is an important element in motivating the student in the educational situation and plays a major role in achieving the goals of learning, as well as the academic adjustment linked to a set of factors related to the student himself or economic and social conditions that affect his performance because the academic adjustment Is the result of successful relationships between the student and his study environment.The aim of the current research is to realize the relation between E-learning and Performance Motivation and Academic Adjustment among university students, and find out differences between university students in E-learning Performance Motivation and Academic Adjustment depending on type variable males-females specialization scientific - Arts The current research sample consisted of 300 university students from the scientific and arts majors The study applied on E-learning scale Performance Motivation scale and Academic Adjustment scale  this scales prepared by the researcher The research followed the descriptive method analytical and comparative approach and the results of the study showed negative correlation significant at the level of.05 between E-learning dimensions and Performance Motivation dimensions and the total score is negative correlation  significant at the level of .01 and negative correlation significant at the level of .05 between E-learning dimensions and Academic Adjustment dimensions and the total score except the relation with professors dimension is  positive relation but anon-significant relation Also the results of the study showed statistically significant difference at the level of .01 in dimensions E-learning  for the scientific major and statistically significant difference at the level of .01 in dimensions Performance Motivation and the total score of the scale for the arts major except patience and perseverance dimension significance level of .05 and difference in type variable for  females at level .01 and no difference in type and specialization in Academic Adjustment dimensions and the total score except academic excellence dimension had difference in specialization for the arts major at level .01  . 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية