فاعلية النمذجة الالکترونية في تنمية المهارات الرياضية وبعض مهارات التفکير البصري لدي أطفال الروضة سن 5-6 سنوات The Effectiveness of Electronic Modeling in Developing Mathematical Skills and Some Visual Thinking Skills Among Kindergarten Children 5-6 years old

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الاطفال – کلية الدراسات الانسانية- جامعة الازهر- القاهرة – مصر

المستخلص

الملخص:
يهدف البحث الحالي الى الکشف عن فاعلية النمذجة الالکترونية في تنمية المهارات الرياضية وبعض مهارات التفکير البصري لدي أطفال الروضة سن 5-6 سنوات ، وتکونت عينة البحث من (60) طفلا وطفلة (30 ضابطة ، 30 تجريبية) من محافظة القاهرة من سن 5-6 سنوات ، واستخدم في البحث المنهج التجريبي الذي يعتمد علي وجود مجموعة ضابطة(عددهم30 ومجموعة تجريبية عددهم 30) مستخدما القياس القبلي والبعدي، والادوات المستخدمة (مقياس المهارات الرياضية- مقياس التفکير البصري- برنامج البحث) وجميعهم من إعداد الباحثة. وبعد المعالجة الاحصائية توصلت النتائج الى فاعلية برنامج البحث في تنمية المهارات الرياضية وبعض مهارات التفکير البصري لدي أطفال الروضة سن 5-6 سنوات، کما توصلت إلي وجود فروق داله احصائيا بين متوسطي درجات القياس القبلي والبعدي لصالح البعدي لدي المجموعة التجريبية مما ادى الى وجود علاقة طردية بين تنمية المهارات الرياضية وبين بعض مهارات التفکير البصري ويدل ذلک على انه کلما تم تفعيل المهارات الرياضية لدي أطفال الروضة کلما أدى ذلک إلى الارتفاع بمهارات التفکير البصري.
Abstract:
 The current research aims to reveal the effectiveness of electronic modeling in the development of mathematical skills and some visual thinking skills in kindergarten children aged 5-6 years, and the research sample consisted of (60) children and children (30 female officers, 30 experimental) from the governorate of Cairo from the age of 5-6 years, the experimental method based on the presence of a controlled group (30 and 30 experimental groups) using tribal and dimensional measurement, and the tools used (mathematical skills scale - visual thinking scale - research program) were used, all of which were prepared by the researcher. After the statistical treatment reached the effectiveness of the research program in the development of mathematical skills and some visual thinking skills in kindergarten children age 5-6 years, as well as the existence of statistically significant differences between the average degrees of tribal and dimension measurement in favor of the dimension of the experimental group, which led to the existence of a direct relationship between the development of mathematical skills and some skills of visual thinking, and this indicates that the more the mathematical skills of kindergarten children are activated the higher the skills of visual thinking.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية