La mano y los dedos como actos kinésicos comunicativos En los HADICES del Profeta Muhammad (B.D.P)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Profesora Titular en el Departamento de Español Facultad de Humanidades-Universidad de Al-Azhar

المستخلص

البحث بعنوان: (لغة الإشارة باليد والأصبع فى أحاديث الرسول صلى الله عليه وسلم)
يدور موضوع هذا البحث حول دراسة لغوية لأدوات الإشارة الجسدية باليد والإصبع کيفما استخدمها الرسول صلى الله عليه وسلم في الحديث الشريف
تأتى هذه الدراسة فى مقدمة و خمسة عناصر تنبثق من محاکاة التحليل المنهجي لدراسة اللغة غير اللفظية التابع للعالمين Ekman y Friesen
في المقدمة نشير إلى أهمية لغة الإشارة کأداة قادرة على حفظ التواصل بين إطراف الحديث إلى جانب اللغة اللفظية، وکيف أن الرسول صلى الله عليه وسلم استخدمها کوسيلة تعليمية في مواقع کثيرة متعددة الإغراض.
کما تشمل المقدمة توضيح الخطوات والمعايير التي تم على أساسها اختيار الأحاديث محل الدراسة والتي تندرج حسب المنهج المتبع تحت هذا التصنيف:
-          أشارات غير لفظية تصلح تماما للاستبدال بکلمة واحدة متعارف عليها بين أفراد المجتمع الواحد.
-         أشارات غير لفظية مصاحبة للغة اللفظية بغرض التوضيح والتأکيد والدعم
-         أشارات غير لفظية هدفها تنظيم وتنسيق المحادثة بين أطرافها
-         حرکات جسدية تأتى کرد فعل سريع أثناء الحوار
-         حرکات جسدية معبرة عن العاطفة والحماسة تجاه الأشخاص
انطلاقا من هذه المحاور الخمس قسم العمل وتم الاستدلال بالأحاديث المختلفة على أهمية دور الإشارة بالإصبع فى الإشارات المستبدلة باللفظ للدلالة على القرب والکم کما تجدر الإشارة إلى ما تمثله اليد من أهمية فى الإشارات المستبدلة باللفظ والتي بدورها تدل على الحجم وأسلوب التحية.
من جانب أخر تمت دراسة الهدف التأکيدى لليد والإصبع وکيف  أنهما يمثلان عاملين أساسيين في بث الدعم والقوة والرفعة.
من ناحية أخرى، اشتملت اليد والإصبع على إشارات تنظيمية للحوار من حيث الاسترسال والصمت المؤقت.
هذا وقد استقلت اليد بحرکات تدل على التفاعل وتبرز هدف المرسل من حيث التعبير عن مشاعره وما يکنه للمستقبل.
ومن هنا نستنتج أهمية ما تلعبه دور الإشارة من دعم وتوثيق وتوضيح اللغة اللفظية حتى انه يصعب فى بعض الأحيان الاستغناء عنها فقد يؤدى ذلک إلى فهم غير صحيح للنص.


 
Abstract
The subject of this research revolves around a linguistic study of the instruments sign language by hand and finger, as used by the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) in the Hadith.
This study comes in the introduction and five elements that emerge from the simulation of the systematic analysis of the study of the nonverbal language of the worlds (Aikman and Friesin)
In the introduction we refer to the importance of sign language as a tool able to maintain communication between the parties to talk along with verbal language, and how the Prophet peace be upon him used as an educational tool in many sites multi-purpose.
The introduction also clarifies the steps and criteria on which the study had been chosen and which are according to the methodology followed under this classification:
-Emblems: Non-verbal signals that are perfectly suitable for replacement with one word that is common among members of the same society.
-Illustrators: Nonverbal signals which are accompanying the verbal language for the purpose of clarification, affirmation and support.
-Regulators: Non-verbal signals aimed at organizing and coordinating the conversation between the parties.
-Adapters: Physical movements come as a quick response during dialogue.
-Effective displacements: Physical movements which are expressing emotion and enthusiasm towards people.
Based on these five axes, the work section has been deduced from the various Hadiths on the importance of the role of finger-pointing in the signs replaced by the word to indicate the proximity and quantity. It should also be noted that the hand is important in the signals replaced by the pronunciation, which in turn indicates the size and style of greeting..
On the other hand, the objective of the hand and finger has been considered as essential factors in the transmission of support, strength and elevation.
Also, the hand and the finger are included as organizational signals of dialogue in terms of transience and temporary silence.
The hand has become only instrument of movements that shows the interaction and of expressing the feelings towards the receiver of message.
Hence, we deduce the importance of the role of the reference as supporting, documenting and clarifying the verbal language so that sometimes it is difficult to dispense with it, which leads to an incorrect understanding of the text.