الملخص: کانت رحلة الشعر الطويلة مع المسرح ولا تزال موضوعاً مهماً يشغل بال المهتمين بالدراسات المسرحية والباحثين فى مجالها، وذلک منذ أقدم العصور، فللمسرح علاقة وطيدة بالشعر، إذ ارتبط به منذ نشأته، ونتج عن اتحادهما منذ القدم فن من أرقى الفنون وأهمها وعياً وتأثيراً ألا وهو المسرح الشعري، الذى يعتمد على الشعر سواء کان عموديًا أو غير عمودي لکتابة الحوار المسرحى، وعليه فهو من الفنون المرکبة إذ يحتوى على أکثر من فن، وأکثر من أداة، وعلى مبدع هذا الفن أن تتوفر فيه مقومات الکتابة الشعرية ومقومات الکتابة المسرحية. وتنبع أهمية هذه الدراسة من الثقل والمکانة الکبيرة التى تمتع بها الأديب الباکستانى الشهير "أحمد فراز"، علاوة على أهمية الحدث التاريخى الذى ارتبطت به، إذ کانت حقبة الستينيات وما صاحبها من عدم استقرار سياسى واضح على المشهد السياسى الداخلى فى باکستان، علاوة على خوض الأخيرة حرباً ضروساً مع جارتها الهند خارجياً، قد أفرزت الکثير من القضايا التى دار فى فلکها الإبداع المسرحى الشعرى والنثرى، وما تبع ذلک من استنهاض هذا الفن فى خدمة قضايا الوطن والأمة. ووفقاً لطبيعة الدراسة فقد اعتمدت على المنهج الوصفى التحليلى. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها استلهام "فراز" مضمون مسرحيته من تاريخ بلاده الحديث، وعدم اهتمامه بتسمية شخوص المسرحية بغية العموم والشمول، وإبراز أهمية ما تقوله الشخصيات من حوار، وبراعته فى خلق بيئة مکانية مناسبة مستوحاة من الواقع، واستخدامه باقتدار لتقنية اللغة الحسية فى ثنايا المسرحية من أجل إقامة اتصال عاطفى بين القارئ والشخصيات. Abstract: The long journey of poetry with drama was and remains an important topic for all those who interested in drama studies and researchers since ancient times. Drama has a close relationship with poetry, as it has been associated with it since its inception, and their union has resulted in a very fine art called "verse drama", which depends on poetry, whether it is vertical or non-vertical to write drama dialogue, and accordingly it is one of the composite arts as it contains more than one art, and more than one tool, and the creator of this art must have the elements of poetic and drama writing. The importance of this study stems from the great position enjoyed by the famous Pakistani poet "Ahmed Faraz", in addition to the importance of the historical event that it was associated with, as the era of the sixties witnessed clear political instability on the internal political scene in Pakistan, also the Pakistan-India war September 1965 externally, all of this has resulted in many issues dealt with in verse and prose drama in order to serve the issues of the nation. The study depended on the (descriptive and analytical) method. Among the most important results of this study was that Faraz inspired the content of his drama from his country's recent history. He was not interested in naming the characters of drama with a view to publicity and inclusion, and to highlight the importance of what the characters say. He excelled in creating a suitable spatial environment inspired by reality. He ably used the sensory language in his drama in order to establish an emotional connection between the reader and characters.
شلبي, اسامة محمد. (2020). المسرح الشعرى عند أحمد فراز مسرحية "سپاہى اور موت".. دراسة فنية تطبيقية Verse Drama by Ahmed Faraz "Soldier and Death" An Applied Artistic Study. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 26(1), 1357-1420. doi: 10.21608/jsh.2020.135735
MLA
اسامة محمد شلبي. "المسرح الشعرى عند أحمد فراز مسرحية "سپاہى اور موت".. دراسة فنية تطبيقية Verse Drama by Ahmed Faraz "Soldier and Death" An Applied Artistic Study", مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 26, 1, 2020, 1357-1420. doi: 10.21608/jsh.2020.135735
HARVARD
شلبي, اسامة محمد. (2020). 'المسرح الشعرى عند أحمد فراز مسرحية "سپاہى اور موت".. دراسة فنية تطبيقية Verse Drama by Ahmed Faraz "Soldier and Death" An Applied Artistic Study', مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 26(1), pp. 1357-1420. doi: 10.21608/jsh.2020.135735
VANCOUVER
شلبي, اسامة محمد. المسرح الشعرى عند أحمد فراز مسرحية "سپاہى اور موت".. دراسة فنية تطبيقية Verse Drama by Ahmed Faraz "Soldier and Death" An Applied Artistic Study. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 2020; 26(1): 1357-1420. doi: 10.21608/jsh.2020.135735