الملخص:
يهدف البحث إلى تحديد بعض مشاکل مهارة الاستماع لمتعلمي اللغة الألمانية کلغة أجنبية، کما يهتم بتحديد أنواع مشاکل الاستماع التي يواجهونها، مع ذکر أمثلة لتلک المشکلات وتقديم مقترحات للتغلب على هذه العقبات. إن تعلم اللغة الأجنبية من خلال الاستماع هو شرط أساسي في تعلم اللغة، حيث إن اکتساب المهارات الشفهية مرتبط بمهارة الاستماع. وترجع أهمية مهارة الاستماع کذلک إلى أنها لا يتم التدريب عليها مفردة، بل تعتمد عادة على المهارات الثلاث الأخرى، وهي التحدث والقراءة والکتابة. ونتيجة لذلک فإن تلک المهارة تحتل موقعا هامًا لمتعلمي اللغة الألمانية کلغة أجنبية. وعلي الرغم من هذه الأهمية فإنه لا يزال لدى المتعلمين العرب صعوبات في استخدام تلک المهارة في تعلم اللغة العربية, هذا ما التمسته کمتعلم ومدرس للغة الألمانية کلغة أجنبية. وهذا يتوقف على الکفاءات الفردية للمتعلمين من ناحية وعلى التمارين من ناحية أخرى. وتختتم الدراسة فصولها ببيان لأهمية مهارات الاستماع للطلاب وکيفية التعامل معها من وجهة نظر المعلم والمتعلم على حد سواء. کما يرکز البحث على شرح أسباب تلک الصعوبات. و ينقسم العمل إلى مقدمة ومبحثين وخاتمة. الفصل الأول يظهر عرضًا لصعوبات السماع لدى المتعلمين بناء على أساس أمثلة تلک الصعوبات التي تم عرضها, والتي تتبع من ناحية الخبرة الشخصية کمعلم ومتعلم للغة الألمانية ومن ناحية أخرى آراء بعض علماء طرق التدريس ويقدم الفصل الثاني مقترحات لتحسين مهارة الاستماع. بعد ذلک تم تقديم نتائج العمل والتوصيات والاقتراحات في الخاتمة. ومن بين النتائج الهامة لهذه الدراسة أن مهارة الاستماع تلعب دورًا هامًا في تعلم اللغة الألمانية کلغة أجنبية, کما أن الصعوبات الأکثر شيوعًا للدارسين يمکن تقسيمها إلى صعوبات منهجية, دلالية, صوتية واستماعية. والتي تعتمد تقريبًا على الکفاءات الفردية. يجب کذلک أن تراعي الواجبات والتمرينات المطلوبة أساليب الاستماع المختلفة. وبالإضافة إلى ذلک ينبغي أن تتبع التمرينات المتعلقة بمهارة الاستماع خطوات منظمة من مقدمة وعرض وأن تؤدي في نهاية المطاف/الدرس إلى منتج لغوي. Abstract:
The research aims to identify some of the listening skill problems of German language learners as a foreign language and is concerned with identifying demonstrating the types of listening problems they face, with illustrated examples of each of its problems to provide proposals to overcome such obstacles. Learning of the foreign language through listening is a fundamental prerequisite in language learning, whereby the receptive skill of listening comprehension presupposes the acquisition of oral skill. The importance is that the skill of listening comprehension is not trained alone, but is usually dependent on the other three skills, speaking, reading and writing. As a result, listening comprehension is attributed to a content Position for learners in DaF teaching. Despite this factual significance, as a foreign language learner and teacher, I was able to see for myself how Arab learners, especially adults, are disliked by the hearing exercises. This depends on the individual competences of the learners on the one hand and on the tasks on the other. The study concludes with a statement of the importance of the listening skills of students and how to deal with them from the point of view of both teacher and learner. The research also focuses on explaining the reasons for the difficulties faced by the two studies in terms of the skill of listening. In order to be able to answer the existing research question scientifically, the work is divided into two chapters and a conclusion with the research recommendations.The first chapter first shows a presentation of the hearing difficulties of the DaF learners on the basis of concrete examples. The difficulties presented stem on the one hand from personal experience as a DaF teacher and learner and on the other hand from the prospects of some didactic scientists. The second chapter provides proposals and suggestions for improving listening comprehension. Subsequently, the results of the work, recommendations and suggestions can be presented in the conclusion. Among the important results of this study was that the skill of hearing comprehension plays an important role in DaF Learning. The most common difficulties for DaF learners in terms of hearing comprehension can be divided into didactic, semantic, Acoustic, and phonic problems, which depend roughly on individual competences. The tasks set should take into account the different listening styles. In addition, the tasks should be systematically introduced, presented, systematized and ultimately lead to a linguistic end product.
ابراهيم, مروة مصطفى. (2020). صعوبات مهارة الاستماع لدي متعلمي اللغة الألمانية کلغة أجنبية Hearing comprehension difficulties for DaF learners. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 26(1), 1155-1184. doi: 10.21608/jsh.2020.135699
MLA
مروة مصطفى ابراهيم. "صعوبات مهارة الاستماع لدي متعلمي اللغة الألمانية کلغة أجنبية Hearing comprehension difficulties for DaF learners", مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 26, 1, 2020, 1155-1184. doi: 10.21608/jsh.2020.135699
HARVARD
ابراهيم, مروة مصطفى. (2020). 'صعوبات مهارة الاستماع لدي متعلمي اللغة الألمانية کلغة أجنبية Hearing comprehension difficulties for DaF learners', مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 26(1), pp. 1155-1184. doi: 10.21608/jsh.2020.135699
VANCOUVER
ابراهيم, مروة مصطفى. صعوبات مهارة الاستماع لدي متعلمي اللغة الألمانية کلغة أجنبية Hearing comprehension difficulties for DaF learners. مجلة قطاع الدراسات الإنسانية, 2020; 26(1): 1155-1184. doi: 10.21608/jsh.2020.135699