جامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601أثر الترجمة في نشر بعض المفاهيم المغلوطة ترجمة القاديانية لکلمة (الجهاد) في القرآن الکريم نموذجاً1623941210.21608/jsh.2019.39412ARسامح أنورإبراهيم بيوميقسم اللغات الإفريقية کلية اللغات والترجمة بنين، جامعة الأزهرJournal Article20190707<strong>الملخص</strong>
تعد الترجمة في بعض الأحيان أداة للغزو الفکري، وذلک حين تُتخذ وسيلة لنشر بعض المفاهيم المغلوطة لأسباب سياسية أو دينية أو اجتماعية.. من المفاهيم التي حاول المغرضون تحريف دلالتها مصطلح الجهاد. من ثم بدأ الباحث ببيان حقيقة الجهاد المشروع في الإسلام، ثم استعرض شخصية مبارک أحمد "صاحب الترجمة" وتوجهاته الفکرية والعقدية. بعد ذلک عرض الباحث ترجمة مبارک أحمد لکلمة الجهاد في ترجمته لمعاني القرآن الکريم إلى اللغة السواحيلية، ثم قام بدراسة أثر الترجمة في نشر مفهوم الجهاد في الترجمة القاديانية لمعاني القرآن الکريم مقارناً ذلک بترجمات لاثنين من أهل السنة والجماعة وهما عبدالله صالح الفارسي والبرواني مع عرض وجهة نظر الباحث .. وقد خرج البحث ببعض النتائج؛ ومنها أن الترجمة تعد من أسلحة الغزو الثقافي نظراً لما تقوم به من إيصال معنى غير مراد من النص الأصلي، الأمر الذي يترتب عليه وقوع القارئ في لبس أو اعتقاده في مفهوم خاطئ.
<strong>Abstract:</strong>
Sometimes translation is an instrument of intellectual invasion when used as a means of spreading some misconceptions for political, religious or social reasons. Some of the concepts that some have tried to distort are the term Jihad. Then the researcher began to show the truth of the legitimate Jihad in Islam, and then reviewed the personality of Mubarak Ahmed, "owner of the translation" and his intellectual tendencies. After that, the researcher presented the translation of Mubarak to the word Jihad in his translation of the meaning of the Quran into the Swahili language .. Then he studied the effect of translation in spreading the concept of Jihad in the Qadiyani translation of the meanings of the Holy Quran, hey compared it with two translations of the Sunnis: Sheikh Abdulla Saleh Al-Farsi and Sheikh Ali Muhsin Al-Barwani. The research came with some results that the translation is a weapon of cultural invasion because of the delivery of meaning unintended from the original text which leads to the occurrence of the reader in the confusion or belief in the concept of wrong.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39412_4e4476dc60592664a4f43389df4cd82f.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601خصائص رمال الکثبان الهلالية فى منخفض الخارجة ( صحراء مصر الغربية ) دراسة فى الجيومورفولوجية التطبيقية631583941910.21608/jsh.2019.39419ARنورة عبد التوابالسيد عطيةقسم الجغرافيا، کلية البنات للآداب والعلوم والتربية - جامعة عين شمسJournal Article20190707<strong>الملخص :</strong>
<strong>يهدف البحث إلى تحليل خصائص رمال الکثبان بمنخفض الخارجة من خلال تطبيق طريقة فولک وورد ، وقد أظهرت نتائج التحليل الميکانيکى أن رمال منطقة الدراسة تسودها الرمال متوسطة الحجم ( 1.35–2</strong><strong>∅</strong><strong> </strong><strong>)، حيث بلغت نسبة الرمال الخشنة والمتوسطة والناعمة والناعمة جدا نحو 5% ، 59.01 % ، 36 % لکل منها على التوالى، کما أن هناک ارتباط قوى بين متوسط حجم الرمال وقيم معامل التصنيف ، مما يعنى أن کل من حجم الحبيبة وأنماط التصنيف يعتمد على طبيعة الرواسب الأصلية وکذلک على الطريقة التى نقلت بها الرمال بالإضافة الى العامل المسئول عن نقل الرمال ، اما فيما يتعلق بالخصائص النسيجبة لرمال الکثبان ، فانها کانت تتالف من رمال ناعمة ، متوسطة ، جيدة التصيف جداً ، موجبة الألتواء والتفرطح ، کما أنها تراوحت من حيث الإستدارة فيما بين شبه المستديرة وشبه الحادة .</strong>
<strong> تراوحت قيم الکروية فيما بين 91.1 % جنوب المنطقة ، 92.3 % بشمال المنطقة من مجموع حبيبات الرمال متوسطة الحجم (0.25 - 0. 50 مم ) ، على حين تزداد قيم الکروية فى حبيبات الرمال الخشنة (1-2 مم ) حيث تراوحت فيما بين 93.1 % ،97.1 % ، ويرجع ذلک الى أن الرواسب الهوائية بمنطقة الدراسة اشتقت من الرواس النهرية البليستوينية التى تغطى شمال منطقة الدراسة بواسطة التذرية الهوائية وتم نقلها للداخل من خلال العواصف الرملية ، ومن ثم فقد قطعت مسافة لا بأس بها من شمال الى جنوب المنطقة ، وبالتالى فان النقل خلال مسافة تراوحت فيما بين 50-70 کم أدى لإصطدام الحبيبات ببعضها البعض ، ومن ثم اتخذت الشکل الکروى .</strong>
<strong> اتضح من دراسة الظاهرات الدقيقة على اسطح البيبات الرملية سيادة الظاهرات الميکانيکية على أسطح الحبيبات الرملية ومنها الأطباق المقلوبة والمنخفضات الطولية المتوازية والأسطح المصقولة والحفر على هيئة حرف فى والشقوق والفواصل أ اما الظاهرات الناجمة عن التجوية الکيميائية فتمثلت فى تجاويف الإذابة ، مما يعنى أن التجوية بنوعيها لعبت دوراً رئيسياً فى تکوين الظاهرات المرتبطة بالبيئة الصحراوية. </strong>
<strong> کما اتضح من دراسة المعادن الثقيلة أن رمال منطقة الدراسة تحتوى على العديد من المعادن منها الروتيل والجارنت والشترولايت والمونازيت والزيرکون والبيروکسين والابيدوت والامفيبولات والمعادن المعتمة ، وکلها ذات قيمة اقتصادية .</strong>
The paper aims to analyses the statistical parameters of the sand grain size distribution Kharga Depression dunes applying the sieving technique and Folk and Ward's equation. The results of the sieving analysis divulged that The sands of the study area dominated by mid-sized sand (∅ 1.35-2). With coarse sand, medium and soft and very soft about 5%, 59.01%, 36% each respectively. There is a strong correlation between the average size of sand classification factor values. , Which means that all of our beloved size and patterns of classification depends on the nature of the original deposits. The textural characteristics of the sand forming the dunes are unimodal with a modal class in fine sand size, moderately to very well sorted, positively skewed and mesokurtic. Quartz grains are mainly subrounded to subangular. Spherical values ranged between 91.1% 92.3% Northern region% total medium-sized sand grains (0.25-0.50 mm), While getting ball values in coarse sand grains (1-2 mm) ranging between 93.1%, 97.1. , Due to the fact that aeolian sediments in study area derived from pleistocene alluvial sediments which covers the Northern study area, by winnowing And transferred to the inside through sandstorms, And then it has made a good distance from north to south region, So, the transportation over a distance ranging between 50 70 you led to the collision of particles to each other, and then taken spherical form. It turns out the exact phenomena study on sand grain surfaces. A study of the exact phenomena on the surfaces of sands grains Showed dominanc of mechanical demonstrations,It's th inverted dishes, And parallel longitudinal depressions and slick surfaces, v etched, cracks and joints. While Phenomena caused by either chemical weathering in solvent cavities, Which means that weathering both played a major role in the formation of phenomena associated with desert environment..From the study heavy mineral characteristics, it is found that the sediments contains heavy minerals that consist of Rutile, Garnet, Sillimanite, Staurolite, Monazite, Zercon, Pyroxenes, Epidote, Amphiboles and Opaques minerals. heavy minerals study of economic importance. It turns out heavy minerals are of economic value to each of them .https://jsh.journals.ekb.eg/article_39419_7e70a40d5c73e7440a749aaf65b22889.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601استنطاق الجمادات في شعر الأطفال عند محمود کيانوش من خلال المجموعة الشعرية "زبان چيزها" ( لغة الأشياء)1592643946610.21608/jsh.2019.39466ARأحمد السيد محمدأبو الجودقسم اللغ الفارسية - کلية اللغات والترجمة بنين - جامعة الأزهرJournal Article20190707محمود کيانوش هو شاعر وکاتب إيراني، وأحد أشهر شعراء الأطفال في اللغة الفارسية في العصر الحديث، ومجموعته الشعرية " زبان چيزها " أي (لغة الأشياء) من أهم أعماله الشعرية للأطفال، وقد قام محمود کيانوش فيها باستنطاق الجمادات، حيث صورها للطفل على أن بها أرواحاً تجعلها تفکر وتتکلم وتشعر، کالکائنات الحية تماماً، فجعلها هي التي تکلم الطفل وتخاطبه؛ وتقدم له معلومات عنها، حتى يتمکن الطفل من التعرف عليها. وقد جاء هذا الأسلوب في العرض مشوقاً للطفل ومثيراً لتفکيره و موسعاً لخياله. وتدخل المجموعة الشعرية ضمن الشعر التعليمي، حيث عمل الشاعر محمود کيانوش على تضمينها تعاليم أخلاقية وتوجيهات تربوية، إضافة إلى معلومات متنوعة؛ کي تثري ثقافة الطفل وتضيف إلى خبراته الحياتيه التي تفيده في حاضره ومستقبله.
وتأتي أهمية الدراسة من أنها تتعلق بالطفل الذي يعد مستقبل الأمم، وبالشعر المحبب للناس کبيرهم وصغيرهم. وتعتمد الدراسة على المنهج التحليلي النقدي والمنهج الوصفي، لتتبع وتحليل ووصف کيفية استنطاق الجمادات في المجموعة الشعرية " لغة الأشياء" للشاعر محمود کيانوش.
وتشتمل الدراسة على ثلاثة مباحث:
<strong>المبحث الأول: </strong>الجمادات التي استنطقها کيانوش في المجموعة الشعرية وأسلوبه في استنطاقها.
<strong>المبحث الثاني:</strong> الصور الخيالية والفنون البلاغية والموسيقى في المجموعة الشعرية.
<strong>المبحث الثالث: </strong>خصائص المجموعة الشعرية والتعاليم التربوية والأخلاقية الموجهة للطفل من خلال استنطاق الجمادات فيها.
وتنتهي الدراسة بخاتمة تتضمن أهم النتائج التي توصلت إليها.
<strong>الکلمات المفتاحية:</strong> الجماد – الطفل – استنطق – محمود کيانوش – المجموعة الشعرية
considered as one of the most famous poets of children in the Persian language in modern times. His poetry collection (language of things) is one of his most important poetic works for children, in which explored the inanimate, and depicted them to the child as if it were almost like living things that think, speak, and feel. Thus, such inanimate speak with the child and provide him with information so that he can recognize them. Consequently, this style of presentation is very interesting and exciting to the child and expands his imagination. This poetry collection is part of the educational poetry, where the poet Mahmoud Kayanush included moral teachings and educational directives as well as various information in order to enrich the child's culture and add to his life experiences that benefit him in his present and future.
The importance of the study is that it is related to child, the future of the nations, and to poetry liked by young and old people. The study is based on the critical analytical descriptive approach, to focus, analyze and describe how the inanimate can speak in the poetry collection "The Language of Things" by Mahmoud Kayanush.
The study includes three topics:
The first topic: the inanimate in the poetry collection (Zaban Chizha) and the style of Mahmoud Kayanush in the depicting them as living things that can speak.
The second topic: Imaginary images and rhetorical art in the poetry collection (Zaban Chizha):
The third topic: the characteristics of the poetry collection and the educational and moral teachings to the child through depicting the inanimate as living things that can speak:
The study ends with a conclusion including the most important findings.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39466_df2a9dee1dbbce0801cba601178d1fbe.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601وثيقة انتشار وباء التيفوس البقرى بمعسکر الجيش الإنجليزى بأسيوط دراسة ونشر وتحقيق2653723947810.21608/jsh.2019.39478ARنهال يوسف حمديفتح اللهبقسم الوثائق والمکتبات- کلية الدراسات الإنسانية – القاهرة- جامعة الأزهرJournal Article20190707<strong>الملخص:</strong>
<strong>عانت مصر عبر عصورها المتلاحقة أنواعاً وأنماطاً مختلفة من الأوبئة منها ما يصيب الإنسان ومنها ما يصيب الحيوان والطيور، رکزت الدراسة على وباء أصاب الحيوان (الأبقار) انتشر أثناء فترة الإحتلال الإنجليزى؛ وذلک بنشر (تقرير) صادر عن ديوان الصحة العمومية بتاريخ 17 نوفمبر 1884م عن إصابة الأبقار بمعسکر الجيش الإنجليزى بأسيوط يوضح جميع الإجراءات التى اتخذت سواء کانت طبية أم إدارية؛ مع تحقيق لکل ما ورد بالوثيقة من مصطلحات وأحداث. هذا بالإضافة إلى إعداد دراسة أرشيفية متمثلة فى بطاقات وصف أرشيفى متعدد المستوى وقائمة حصر مکودة بملفات وباء التيفوس البقرى. وکذا دراسة دبلوماتية وفقاً لعلم الدبلوماتيک الحديث.</strong>
During the period of the British occupation, the study focused on the epidemic of the animal (cattle), which was published by the Public Health Bureau on November 17, 1884, The English army camp in Assiut explains all the measures taken, whether medical or administrative, with the achievement of all the contents of the document of terms and events. This is in addition to the preparation of an archival study in the form of multi-level archival labels and an inventory of the typhoid fever. As well as a study of diplomatically according to the modern diplomatic science.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39478_1cba31ebb2246d653c627be08b60468a.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601فعالية استخدام المسرح التفاعلي في تنمية سلوکيات ترشيد الاستهلاک لدي طفل الروضة3734563948310.21608/jsh.2019.39483ARفايزة أحمدعبد الرازق محمدقسم العلوم الأساسيَّة– کلية رياض الأطفال
جامعة المنصورةJournal Article20190707<strong> هدفت الدِّراسة إلي بيان فعالية استخدام المسرح التفاعلي في تنمية سلوکيات ترشيد الاستهلاک لدي طفل الروضة ولتحقيق هذا الهدف تم القيام بِما يأتي :</strong>
<strong>1. </strong><strong>استبانة لتحديد سلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة .</strong>
<strong>2. </strong><strong>بطاقة ملاحظة لسلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة .</strong>
<strong>3. </strong><strong>مقياس مصور لتنمية سلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة .</strong>
<strong>4. </strong><strong>برنامج لتنمية سلوکيَّات ترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة باستخدام المسرح التفاعلي . </strong>
<strong>5. </strong><strong>وتم تحديد خمس سلوکيات رئيسة لترشيد الاستهلاک لدى طفل الروضة وخمسٍ وعشرون سلوکيَّة فرعية، وتم تضمينها فى کلٍّ من المقياس المصور، وبطاقة الملاحظة اللذَين تم تطبيقهما على أطفال عينة الدراسة قبل تطبيق البرنامج وبعده. وتکونت عينه الدراسة من 60 طفلًا وطفلة مقسمين على المجموعتين التجريبية والضَّابطة،</strong>
<strong>وتوصلت النتائج إلى فعالية استخدام المسرح التفاعلي في تنمية سلوکيات ترشيد الاستهلاک لدي طفل الروضة.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
The aim of the study is to use the interactive theater to develop the rationalization behaviors of the kindergarten child. To achieve this goal, the following has been done.1- A questionnaire to determine the behavior of rationalization of consumption of the kindergarten child.2-Note card for the rationalization of consumption of the kindergarten child.3-A visual measure for the development of the rationalization behaviors of the kindergarten child 4-Program for the development of the behaviors of rationalization of consumption of the child kindergarten , Five main behaviors were identified to rationalize the child's consumption and twenty-five sub-behaviors. They were included in both the illustrator and the observation card applied to the sample children before and after the program was applied.
The study sample consisted of 60 children and girls divided into experimental and control groups. The results showed the effectiveness of the use of the interactive theater in developing the development of rationalization behaviors of the kindergarten child .https://jsh.journals.ekb.eg/article_39483_c566945ebe9b2c5d0cc3317480557888.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601إشکالية ترجمة الفعل المضارع إلي اللغة الأردية " دراسة دلالية وصفية مقارنة من خلال سورة البقرة "4575183949010.21608/jsh.2019.39490ARمحمد السيد عبد الخالقخضيرقسم اللغة الأردية- کلية اللغات والترجمة بنين - جامعة الأزهرJournal Article20190707<strong>الملخص: </strong>
<strong>تهدف الدراسة إلى معالجة الإشکاليات التي تواجه المترجم عند ترجمة الفعل المضارع إلى اللغة الأردية، وقد أوضحت الدراسة أن أهم سبب في ظهور هذه الإشکالية راجع إلى مخالفة صيغ الفعل المضارع الصرفية لصيغه النحوية، وتفاوت دلالة الفعل الزمنية طبقا لما يصاحبه من جهات وقرائن، ثم في المقابل کثرة الصيغ الصرفية واشتراک أکثر من صيغة في دلالة زمية واحدة في اللغة الأردية؛ ورغم أن هذه الإشکالية تظهر عند ترجمة النصوص غير القرآنية؛ إلا أنها في القرآن الکريم أشد ظهورا وـأهمية؛ وذلک لأن القرآن الکريم "محتملا للوجوه الکثيرة والمعاني المتعددة.</strong>
<strong>وقد توصل البحث إلى حقيقة أن </strong><strong>صيغ المستقبل والمضارع، ثم الحال المطلق والحال الاستمراري أکثر الصيغ الأردية التي تقع بينهم إشکالية عند ترجمة المضارع العربي الدال على الحال أو الاستقبال إلى الأردية؛ وذلک لاشتراکها جميعا في الدلالة على الحال والاستقبال، کما أن صيغ الماضي المطلق والماضي القريب والماضي البعيد والحال المطلق والاستمراري أکثر الصيغ الأردية التي تحدث إشکالية عند ترجمة المضارع المنصرفة دلالته الزمنية إلى الماضي؛ وذلک لاشتراکهم جميعا في الدلالة على الماضي، ومن أهم ما توصلنا إليه أن البحث في إشکالية ترجمة الفعل المضارع لا يمکن الوصول فيها في القرآن الکريم إلى قول فصل إلا نادرا؛ حيث أن اختلاف صيغ الفعل ودلالاته في الترجمة إنما تنشأ بسبب تعدد آراء المفسرين وتفاوتها، ومن ثم لا نستطيع سوى ترجيح ترجمة على أخرى دونما تخطيء الترجمة الثانية</strong><strong>.</strong>
The present study aims at addressing the problems that face translators in translating Arabic present tense into Urdu. It shows that these problems arise, on the one hand, from the incompatibility between the present tense morphological forms and its syntactic forms in Arabic. Thus, the tense of a verb varies according to the surrounding entities and context. On the other hand, they arise from an abundance of morphological forms in Urdu where more than one form represents the same tense. A translator may face such problems in translating non-Quranic texts. However, they are more common and difficult in the Glorious Quran, which is open to different interpretations and meanings. The research concludes that Urdu forms of present tense, future tense, present unconditional tense and present continuous tense are the most problematic forms with regard to translating Arabic present tense, which represent both present and future, into Urdu, because all these Urdu forms express present and future tenses. Similarly, Urdu forms of the past unconditional tense, recent past tense, old past tense, present unconditional tense and present continuous tense are the most problematic forms with regard to translating Arabic present tense, which represent the past, into Urdu, because all these Urdu forms express the past tense. The research also concludes that this problem of translating Arabic present tense into Urdu cannot completely resolved, except in rare cases, especially in translating the meanings of the glorious Quran where we have a variety of verb forms and senses resulting from different exegeses. Thus, one can prefer one translation to the other and both are considered correct translations.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39490_bcf12d0cd221f1247856ccd8f1d7a9c0.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601مساجد مصر الأثرية في أدب الرحلات الأردي.. دراسة وصفية نقدية رحلة سلمى أعوان (مصر ميرا خواب: مصر حلمي) نموذجًا5195903949710.21608/jsh.2019.39497ARعبد الرحيم عبدالغني محمدعبد الرحيمکلية اللغات والترجمة- جامعة الأزهرJournal Article20190707<strong>الملخص:</strong><strong> يعمد البحث إلى دراسة رحلة (سلمى أعوان) إلى مصر؛ تلک الرحلة التي قدمت فيها تصورًا خاصًا عن بلدنا الحبيب مصر ومساجدها الأثرية، وما حباها الله به من تراث إسلامي عظيم، فضلًا عن تعرض الکاتبة لعناصر الثقافة المصرية من عادات وتقاليد ومأکل وملبس، ولا يخفى ما في ذلک من أهمية للتعرف على رؤى الکاتبة وخلفياتها الفکرية عن ثقافتنا ومجتمعنا.</strong>
The study aims to study the journey of Salma Awan to Egypt; the journey in which she presented a special vision of our beloved country Egypt and its ancient mosques, and the great Islamic heritage that Allah distinguished it with, In addition, the writer exposes to the elements of Egyptian culture such as customs, traditions, food and clothing, which is important to know the Writer's views and intellectual backgrounds aboutour culture and society.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39497_9313b1a9e0cff0444636f5fe39b9c355.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601کشمير فى مرآة الشعر العربى والأردى دراسة تحليلية لنماذج مختارة5916703950410.21608/jsh.2019.39504ARأسامة محمدشلبيقسم اللغة الأردية وآدابها- کلية اللغات والترجمة
جامعة الأزهر، القاهرةJournal Article20190707يعکس هذا البحث بعضاً من جوانب القضية الکشميرية فى مرآة الشعر العربى والأردى من خلال نماذج مختارة من دواوين بعض الشعراء الذين تناولوا هذه القضية فى مختلف أشعارهم علاوة على ما نشر من أشعار معاصرة بشأنها فى الصحف والمجلات وعلى شبکة المعلومات الدولية، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفى التحليلى من حيث وصف کل محور وصفًا دقيقًا قائمًا على التحليل والاستنتاج فى الشعر العربى، ثم وصف ذات المحور فى الشعر الأردى، للوصول إلى استخلاص نتائج البحث، وأوجه التشابه والاختلاف بينهما إن وجدت، وتناولت الدراسة فى طياتها ثلاثة مباحث؛ <strong>الأول: </strong>جمال الطبيعة فى کشمير بين الشعرين العربى والأردى<strong>. والثانى: </strong>مأساة کشمير فى ظل الاحتلال بين الشعرين العربى والأردى<strong>. والثالث: </strong>دعوة الکشميريين إلى التفاؤل والصمود بين الشعرين العربى والأردى.<br /> This study reflects some of the aspects of the Kashmiri issue in Arabic and Urdu poetry through selected examples of some poets who dealt with this issue in their various poems in addition to the published poems in newspapers, magazines and on the internet. The study based on analytical descriptive method which describes each axis accurately in Arabic poetry, and then describing the same axis in Urdu poetry, to reach the conclusion and similarities and differences between them if any. The study included three chapters; <strong>First</strong>: beauty of Kashmir in Arabic and Urdu poetry. <strong>Second</strong>: tragedy of Kashmir under occupation in Arabic and Urdu poetry. <strong>Third</strong>: call the Kashmiris to optimism and steadfastness in Arabic and Urdu poetry.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39504_53fbba11da26431d427e6331a6835aaf.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601الريف في قصص أسلم جمشيد پوري دراسة تحليلية نقدية باللغة العربية6717123951610.21608/jsh.2019.39516ARديناجاويشقسم اللغة الأردية - بکلية الآداب-جامعة عين شمسJournal Article20190707يعد أسلم جمشيد پوري من أهم کتاب القصة المعروفين في العصر الحاضر. کما يعد <strong>واحدًا</strong> من أبرز الکتاب <strong>الهنود </strong>الذين تناولوا قضايا الريف في <strong>قصصهم</strong> بأسلوب فني مميز؛ لذا يعتبر <strong>امتدادًا </strong>للکاتب پريم چند، الذي يعد رائد کتاب القصة الأردية، الذين تناولوا الريف بمختلف مراحله وثقافته ومشاکله. فمن يريد <strong>الاطلاع</strong> على حياة الريف الهندي المعاصر وقضاياه يتناول قصص أسلم جمشيد پورى، ومن بين هذه القصص: "عيدگاه سے واپسى"، و"شبراتى"، و"بدلتا ہے رنگ"، و"دن کے اندهيرے رات کے اجالے"، و"اندهيرا ابهى زنده ہے"، و"نہ بجهنے والا سورج"، وغيرها. وتعد هذه القصص إضافات للأدب الأردي المعاصر في فن القصة القصيرة. هذا وقد عالجت قصص "أسلم جمشيد بورى" کثيرًا من القضايا السياسية والاجتماعية والفلسفية والدينية والنفسية. وسوف يتضح ذلک من خلال الدراسة.
Aslam Jamsheed Puri is one of the most famous story writers of the present age. He is also one of the most prominent Indian writers who have dealt with rural issues in their stories in a distinctive artistic style. It is an extension of Prem Chand, the leading Urdu storywriter, who has dealt with the countryside in all its stages, culture and problems.For those who want to learn about the life and issues of the contemporary Indian countryside, the stories of Aslam Jamsheed Puri include: "عيدگاه سے واپسى"، و"شبراتى"، و"بدلتا ہے رنگ"، و"دن کے اندهيرے رات کے اجالے"، و"اندهيرا ابهى زنده ہے"، و"نہ بجهنے والا سورج"، ", and others. These stories are additions to contemporary Urdu literature in short story art. The stories of Aslam Jamsheed Puri dealt with many political, social, philosophical, religious and psychological issues. This will be illustrated by the studyhttps://jsh.journals.ekb.eg/article_39516_6a7e94ee5158d1bc186570bd6f0bd7d5.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601الأبعاد الاجتماعية والثقافية لمرضى الداء السکري – دراسة ميدانية لبعض الفتيات بمحافظه الغربية7138383952810.21608/jsh.2019.39528ARابتسام مرسي محمدالمرسىقسم علم الاجتماع - کلية الدراسات الانسانية / جامعة الأزهرJournal Article20190707<strong>مشکلات الصحة والمرض ترتبط ارتباطا وثيقا بالثقافة المجتمعية ،</strong> <strong>وتهدف الدراسة إلى محاولة التعرف على الأبعاد الاجتماعية والثقافية المؤثرة في نظرة المجتمع لمريضات السکر وانعکاس تلک النظرة على رؤيتها لنفسها وتأثيرها على مختلف جوانب حياتها الاجتماعية وطموحاتها المستقبلية .</strong>
<strong>وتم تحديد الفئة العمرية لعينة الدراسة لدي الفتيات في الفئة من 15: 20 عاما من المصابات بداء السکري ، حيث تزداد نسبة الإصابة السنوية به على مستوى العالم ، وتعد مصر من الدول المتقدمة في نسبة الإصابة بالمرض وتزداد النسبة بين النساء عنها بين الذکور ، وقد استخدمت الباحثة منهج دراسة الحالة على عينة من طالبات المرحلة الثانوية بلغ عددهن 6 والاستبيان لعدد 102 من الفتيات المصابات بالمرض و109 لبعض اعضاء المجتمع ، وأوضحت نتائج الدراسة عدم وعي أعضاء المجتمع بطبيعة المرض وأبعاده ، و أن ثقافة المجتمع أثرت بشکل کبير على سلوک أعضائه نحو المصابات بالمرض وانعکست تلک النظرة بالسلب على رؤية المصابات لأنفسهن ، مما شکل عائقا نحو محاولة الاهتمام بالذات والتطلع لبناء المستقبل .</strong>
Health and diseases are closely related to community culture
The aim of this study is to identify the social and cultural dimensions that affect the society perception of diabetic patients, the reflection of their vision of themselves and their impact on various aspects of their social life and their future aspirations.
The age of this study was determined among girls in the age group 15-20 years of diabetic patients, where the annual incidence of affection is increasing globally. Egypt is one of the higher percentage of this disease and women are more affected than men.
Methodology of the study on a sample of high school students. Six diabetic girls included in this study.
And the questionnaire to 102 diabetic girls and 109 members of society
Results of our study reveled lack of awareness of the members of the community of the nature of the disease and its complication , and that the culture of the community has greatly affected the behavior of its members towards the disease and reflected that view negatively affect the vision of the patients themselve, which interfere with future vision to these patients and them life style.https://jsh.journals.ekb.eg/article_39528_fae6f0203ebc6a39f98d89d204da16f9.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601القيم الإسلامية وأثرها في تعزيز الأمن الشامل وتحقيق السلم الاجتماعي دراسة تأصيلية تطبيقية الأمن الشامل والسلم الاجتماعي ودور القيم الإسلامية في تعزيزه8398964001910.21608/jsh.2019.40019ARمحمد سليمانالمومنيوزارة الاوقاف وشؤن المقدسات الاسلامية بالأردنJournal Article20190709<strong>تناولت هذه الدراسة القيم وأثرها في تعزيز الأمن الشامل وتحقيق السلم الاجتماعي، فحددت في التمهيد مفهوم کل من القيم، والأمن الشامل، والسلم الاجتماعي، وبينت الدراسة في مبحثها الأول التأصيل الشرعي للأمن والسلم الاجتماعي، وفي مبحثها الثاني بينت الدراسة أهم القيم والمرتکزات التي تسهم في تعزيز الأمن الشامل وتحقيق السلم الاجتماعي في الدولة والمجتمع، وبيان دور ومسؤولية العلماء في ذلک، وانتهج الباحث في دراسته المنهجين الإستقرائي والتحليلي. </strong>
<strong>وتوصلت الدراسة إلى أن القيم لها بالغ الأثر في تحقيق الأمن والسلم الاجتماعي، کونها من أهم مرتکزات التعايش السلمي الآمن بين الأفراد في المجتمع.</strong>
<strong>Abstract:</strong>
The study examined the values and their impact on the promotion of comprehensive security and the achievement of social peace. In the first part, the study showed the most important values and foundations that contribute to strengthening the values of social security and social peace. Comprehensive security and the achievement of social peace in the state and society, and the role and responsibility of scientists in this, and the researcher studied inductive and analytical methods. The study concluded that the values have a great impact on the achievement of security and social peace, as it is one of the most important pillars of safe peaceful coexistence among individuals in society.
The researcher followed in this study the inductive and analytical methods to show these effects.https://jsh.journals.ekb.eg/article_40019_aa187f5ac61f01de04e5c66f05d0683a.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601هجرة العمالة اليمينة الى المجتمع السعودي8979664002210.21608/jsh.2019.40022ARماجد بن عوضالأسمريعلم الاجتماع، کلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية – جامعة القصيمJournal Article20190709تسعى الدراسة الى معرفة الأشکال والمظاهر لهجرة العمالة اليمنية الوافدة في المجتمع السعودي في مدينة الرياض ، وهدفت الى الکشف عن مدى الحاجة للعمالة اليمنية الوافدة في المجتمع السعودي من خلال معرفة المهن التي يعمل بها العمالة اليمنية والتي لا يعمل بها الشباب السعودي . وما الأشکال والمظاهر لهجرة العمالة اليمنية في الجانب التقني والمهني .
کما ناقشت الأشکال والمظاهر لهجرة العمالة اليمنية في جانب المال والأعمال ، وفي الاطار النظري التطور التاريخي للعمالة اليمنية في المجتمع السعودي ، وتم استعرض النظريات المفسرة للدراسة وهي : نظرية الطرد والجذب ، ونظرية رأس المالالاجتماعي وشبکة علاقات المهاجرين ، وتناولت الدراسة عدداً من الدراسات السابقة ، التي أهتمت ببعض جوانب الدراسة الحالية ، وفي الاطار المنهجي والذي تم تحديد نوع الدراسة ومنهجها ، وأدوات جمع البيانات ، وعينة الدراسة، أداة الدراسة، مجالات الدراسة ، وبعد ذلک عرض وتحليل بيانات الدراسة ومناقشة نتائجها .
واختمت الدراسة عرض لأهم النتائج التي توصلت لها الدراسة والتي من أبرزها أن المجتمع السعودي لا يزال بحاجة الى العمالة اليمنية خاصة في المجالات الخدمية والمهن التي لا تتطلب خبرة ولا تدريب ، ومن النتائج الهامة کذلک رأس المال الاجتماعي والعلاقات القرابية فيما يخص أشکال ومظاهر هجرة العمالة اليمنية حيث أنها تعتمد على العلاقات القرابية بشکل کبير .
This study aims at exploring the forms and methods of the immigration of Yemeni workers in the Saudi society in Riyadh, it aimed to investigate the need for the Yemeni workers in the Saudi society through the kind of jobs they do which are abandoned by Saudi youth workers. In addition, what are the forms of immigration in the technical and the vocational field. Furthermore, the study discuss the forms of immigration in the field of business and economy.
Moreover, the researcher discusses the theoretical framework of the history of the Yemeni immigration to the Saudi society, and explores the related theories, which are: push pull theory, social capital theory and migrants network relationship, and at the end of the chapter, the study carries the investigation of the previous studies on this matter. In the third chapter, the researcher sets the methodology of the study,
collecting data procedure, sample community, researcher instrument and study area. In the fourth chapter, data Analysis and result discussions. In the fifth chapter, presenting the most important result of the study has reached which highlight that the Saudi society is still in need of Yemeni workers especially in the field of service and types of jobs that does not require experience or training, furthermore the study concluded that the social capital is a major influence for the forms and methods of the immigrations, the reason behind that was it depend mainly on relatives, moreover the study concluded more other results can be seen in the fifth chapter. Consequently, the study provided some practical and scientific recommendations on this matter .https://jsh.journals.ekb.eg/article_40022_d35185951aa1b716659df4a387ae127b.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601بناء منظومة القيم الأخلاقية لدى الشباب على ساحة المجتمع الإفتراضي96710064003410.21608/jsh.2019.40034ARأيمن أحمدزيتوندکتوراه علم الاجتماع-جامعة دمنهورJournal Article20190709<strong>ملخص</strong>
<strong>تهدف الدراسة الحالية إلى الکشف عن التحديات التي تواجه منظومة القيم الأخلاقية بالمجتمعات الإفتراضية، کما تهدف إلى تقديم بدائل وحلول تطبيقية لمواجهة أزمة القيم بتلک المجتمعات، وتوصلت إلى مجموعة من النتائج المهمة منها: أهمية مواجهة أزمة القيم على ساحة المجتمع الإفتراضي، وضرورة توفير أنشطة تربوية للشباب في المجتمع الإ</strong><strong>ف</strong><strong>تراضي، أيضاً تقديم فعاليات ومحتوي من القيم مناسب للشباب على ساحة المجتمع الإفتراضي.</strong>
The current study aimed to confront the challenges facing the system of values in virtual communities, and aimed to provide alternatives and practical solutions to confront the crisis of values in virtual communities, and reached a set of important results, including: the importance of confronting the crisis of values on the virtual Community, The need to provide educational activities for young people in the virtual Community, also provide events and content of values suitable for young people on the virtual community.https://jsh.journals.ekb.eg/article_40034_36d3c5752f8e1c534fffaf9f3242d6f1.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601دور قضاة الاندلس السياسي في المرحلة الانتقالية من عصر المرابطين الى عصر الموحدين100710464003610.21608/jsh.2019.40036ARعلياءهاشم المشهدانيقسم التاريخ/کلية التربية للعلوم الانسانية ،جامعة الموصلJournal Article20190709<strong>الملخص العربي</strong>
<strong>في عام 556هـ/1160م دخلت الأندلس عصرا جديدا بانتقالها من سلطة المرابطين إلى سلطة الموحدين، ولم يحدث ذلک الانتقال بصورة مفاجئة إذ سبقته تحولات عديدة مرت بها البلاد منذ عام 500 هـ/1106م في مختلف الأصعدة ،والذي ينضوي تحت موضوعنا منها ما کان ممهدات التغيير على الصعيد السياسي.</strong>
<strong> وسنرکز في هذا البحث على وجه التحديد على دور القضاة في ذلک التغيير باعتبارهم فقهاء يمثلون الجانب الديني أولا وباعتبارهم أصحاب وظائف إدارية يمثلون السلطة السياسية التي کانوا منضوين تحتها ثانيا ، إذ شهدت الأندلس في أواخر الحکم المرابطي قيام عدد من قضاتها بالثورة على سلطة المرابطين لا وبل بإعلان أنفسهم حکاما سياسيين للمدن التي کانوا متولين لقضائها وبخطوة لاحقة طمحوا لمد سلطتهم إلى مدن أخرى ، مما يثير تساؤلا مهما ،عن إشکالية تطرح على مر العصور وهي: ما هو دور من يمثلون الجانب الديني عند حصول مقدمات للتغيير في السلطة أو أي فراغ سياسي؟ وهذا ما سنحاول الإجابة عنه وفق معطيات ما قام به عدد من قضاة الأندلس أبان الانتقال من العصر المرابطي إلى الموحدي ،وذلک بعد البحث عن الأسباب والغايات التي دفعتهم لذلک کم متابعة مدى استمراريتهم بالسلطة وما حققوه من خطوتهم تلک ، لاسيما إن ما قام به أولئک القضاة لم نجد له ما يشابهه في مجمل تاريخ الأندلس والمغرب في العصور الإسلامية.</strong>
Andalusia, in 556 A.H/1160P.H,. entered a new era, transferring from the rule of Moravids* to that of Mohads**. This transition did not take place all of a sudden, it was preceded by many changes through which Andalusia went since 500 A.H./1106P.H at various levels; our subject comprises the preludes of change on the political side, and we shall be focusing in our research specifically on the role of judges in that change, firstly, being men of jurisprudence representing the religious authority, and secondly, occupying administrative posts representing the political authority under which they act. In the late period of Moravids' rule, Andalusia witnessed the revolution of some of its judges against the rule of Muravids, in fact, they announced themselves political rulers in the cities in which they were their judges, and in later step they aspired to extend their power to other cities, and this raises an important question: what is the role of representatives of religious authority at the advent of changes of power or in case of political vacuum? This is what we shall attempt to answer basing on what some of Andalusia's judges did during the transition from Moravids era to Mohads' after exploring the reasons and means that motivated them, then observing their staying in power and the things they achieved, having in mind that what those judges did has nothing alike in the whole history of Andalusia and Morocco in the Islamic eras.https://jsh.journals.ekb.eg/article_40036_eb940d3838c94ff8cefe59e75098ebf0.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601حملات الملک الحيثي " شوبيلوليوما الأول" الحربية على الدولة الميتانية والنتائج المترتبة عليها "104711064004510.21608/jsh.2019.40045ARشعبان السمنوديعبد القادر إسماعيلأستاذ التاريخ القديم المساعد
قسم التاريخ والحضارة ـ کلية اللغة العربية بأسيوط جامعة الأزهرJournal Article20190709<strong>الملخص</strong>
<strong>تعد فترة حکم الملک الحيثي" شوبيلوليوما الأول"</strong><strong>(حوالي</strong><strong>1382-1341ق.م</strong><strong>) من أزهى فترات المملکة الحيثية ، حيث قام بعد تنظيم أمور بلاده الداخلية بالاهتمام بالسياسة الخارجية القائمة على إعادة أمجاد الدولة الحيثية ، وکانت أولى اهتماماته تسوية الحساب مع الدولة الميتانية ، التي اعتبرها المسئولة عن حالة الانکماش التي تعرضت لها بلاده خلال المرحلة السابقة لعهده ، بالإضافة إلى التطلع للسيطرة على بلاد الشام - المرکز الرئيس للميتانيين - ذات الموقع الاستراتيجي المهم الذي جعل منها حلقة وصل بين قارات العالم القديم (آسيا - أفريقيا - أوروبا ) ، فهي بوابتها التجارية ، سواء عن طريق البر أو البحر ؛ ولذلک قام بتجريد العديد من الحملات الحربية ضدها ، نتج عنها ضعف الدولة الميتانية ، التي تحولت بعدها من إمبراطورية واسعة إلى دويلة صغيرة من ممتلکات الدولة الحيثية ، بالإضافة إلى تأثير هذه الحملات في قلب الأوضاع رأساً على عقب في منطقة بلاد الشام لصالح الحيثيين ، کما أدت -</strong><strong>أيضاً - إلى استقلال آشور التام عن ميتاني ، وغيرت کثيراً من مسار التحالفات السياسية بين العديد من ممالک الشرق الأدنى القديم، وعلاقاتها مع بعضها البعض .</strong>
<strong>Abstract:</strong>
The reigon's period of the Hittite's king "Shuppiluliuma1" was considered one of the most important periods of the Hittite's kingdom (Circa 1382-1341 B.C ).After "shuppiluliuma 1" had settled his internal affairs,he began to pay a great attention to the foreign policy which was based on restoring the glory of Hittite's State, Therefore his first cocern was the settlement of the account with the Mittani state,which he considered responsible for the deflation's state suffered by his country during the period preceded his era .As well as he looked forward to dominating on the levant state- The Mittani's main center- that not only had strategic site, made it a link between the continents of the ancient world ( Asia- Africa- Europe ) but it was also its commercial gate, whether by land or sea . For all the these reasons " Shuppiluliuma 1" stripped many war campaigns against it, resulting in the weakness of the Mittani state which collapsed from a great empire into a small country, also the influence of these campaigns led to overthrow the situations upside down in the Levant Region in favor of The Hittites, above all that led to the complete independence of the Ashuran away from the Mittani state, Moreover all these events changed the system of the political alliances among many Ancient Near East Kingdoms,and its relations with each other. https://jsh.journals.ekb.eg/article_40045_59237cf39a038c7164da470bc932c726.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601العهود ومواثيق الصلح بين البيزنطيين والحمدانيين (333 - 394هـ/ 944 - 1004م)110711724006310.21608/jsh.2019.40063ARإيمان محمود أحمد سقيوقسم التاريخ الوسيط بکلية الدارسات الإنسانية
جامعة الأزهر- فرع الدقهليةJournal Article20190709<strong>الملخص:</strong>
<strong>ظهرت في الجزيرة الفراتية قبيلة عربية وهي الحمدانية، وامتاز هؤلاء بقوتهم ودورهم الفعال في التصدي للبيزنطيين، وخاضوا ضدهم حروباً کثيرة وخاصة في عهد سيف الدولة الحمداني، ولقوته لجأ البيزنطيون إلى طلب الصلح في بعض الأحيان، أما في عهد خلفاء سيف الدولة فقد تغير الحال وارتموا في أحضان الدولة البيزنطية تارة والفاطمية تارة أخرى لضعفهم عن مواجهة أعدائهم.</strong>
<strong>وقد تناول البحث العلاقات الحمدانية البيزنطية في عهد سيف الدولة الحمداني، والمراحل الأولى للهدن والمواثيق بين الطرفين في عهده وأيضاً الهدن والمواثيق بين الطرفين في عهد خلفاءه. </strong>
<strong> </strong>
<strong>Abstract:</strong>
In the island off fattier appeared an Arab tribe, which is Hamdanih and distinguished by their strength and their effective role in dealing with the Byzantines and fought against them many wars, especially during the Raign of Saif al-Dawah Al-Hamdani and his strength, the Byzantines resorted to the request for reconciliation in some cases but the change in era of the successor of the sword of the state who were planted in the embrace of the Byzantine state and the Fatimied state at other times to the weak on the face of an enemy.
The study dealt with the relations of Hamdania –Byzantine in the era of Saif al-Dawah al –Hamdania and the initial stages of the Hudna and the covenants between the two parties in the era of his successors.https://jsh.journals.ekb.eg/article_40063_2fc3af9ec880ffa38cb45f78cb147e32.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601شاد العمائر بمکة في العصر المملوکي الثاني "سودون المحمدي ت 850هـ/1446م أنموذجا"117312744008110.21608/jsh.2019.40081ARرانيا أحمدمحمد إسماعيلقسم التاريخ - کلية الدراسات الإنسانية بالقاهرة - جامعة الأزهرJournal Article20190709<strong>يتناول البحث اهتمام سلاطين المماليک بعمارة المسجد الحرام والنفقة على ذلک، حيث خصصت لذلک الکثير من الأوقاف بمصر، وقام السلاطين بإسناد تلک المهام في بعض الأحيان لأمراء العشرة من أجل تشييد العمائر في البيت الحرام ومباشرتها، وتشمل فترة البحث الزمنية فترةً من عهد الأشرف برسباي (825-842هـ/ 1422-1437م) وجزءًا من عهد الظاهر جقمق (842-857هـ/1438-1453م) وقد أظهر البحث مدى عناية السلاطين بعمارة البيت الحرام؛ لنيل رضا الله وکسب محبة الشعب، لما لبلاد الحرمين الشريفين من مکانة في قلب المسلمين قاطبة.</strong>
<strong>ويتناول البحث إصلاحات سودون المحمدي ت850هـ/1446م في هذيْن العهديْن، </strong><strong>وقد</strong><strong>شملت إصلاحاته في الفترة الأولى، تجديد مقام السادة الحنفية، وتجديد سقف الکعبة، واهتم بإصلاح مئذنة سويقة. أما الفترة الثانية فقد توسعت إصلاحاته، واهتم بسقف الکعبة مرة أخرى، بجانب أنه عمَّر عدة مآذن وعمَّر بعض أميال السعي، ونالت المقامات نصيبًا من اهتمامه، کما عمَّر مسجد نمرة، وأزال بعض الأشجار التي تعيق حرکة الحجاج وغير ذلک من الإصلاحات المتنوعة، ولم تقتصر مهمته على العمارة فقط، بل أُسندت إليه نظارة المسجد الحرام وما يتطلب ذلک من </strong>
<strong>مباشرة أمور الحرم، فضلاً عن مقاتلة عرب بلى قاطعي طريق الحجِّ وغير ذلک من المهمات التي کُلِّف بها.</strong>
<strong>Abstract search: </strong>
Mamluk sultans of interest dealt with Masjid Al-Haram, alimony, allocating so many endowments by Egypt, the sultans by assigning these tasks sometimes for ten Lords for the construction of buildings in the sacred House and initiated, include the time period a period of reign of Ashraf Barsbay 825-842/1422-1437, part of the apparent era jaqmaq 842-857/1438-1453 and research showed how carefully the sultans by building sacred House; to placate Allah and earn the love of the people, the land of custodian of his place at the heart of all Muslims.
Search addresses sodon reforms Mohammedan t 850/1446 m in these two sarcophagi, which included his reforms in the first period, renew Maqam masters, Kaaba, roof renovation care fix minaret peduncle.
<strong>The second period had expanded his reforms, and care about the roof of the Kaaba again, besides several old minarets and some miles quest, and the denominators share of attention as Omar namera mosque and removed some trees that impede the movement of pilgrims and other miscellaneous fixes His mission was not limited to architecture, but its Grand Mosque and glasses that require direct things Haram as well as Arab fighter wear the Pilgrim bandits and other mandated tasks</strong>https://jsh.journals.ekb.eg/article_40081_ed7f6c49b5701090023239129d6291ca.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601"المزاد "لمحة عن الأوضاع الاقتصادية المصرية في ضوء الوثائق البردية خلال الاحتلال الروماني (من 30 ق.م إلى 284م)127513404010910.21608/jsh.2019.40109ARإيناس أحمدعبد الغنى سعد الدينقسم التاريخ القديم اليونانى/الرومانى
بکلية الدراسات الإنسانية -جامعة الزهر
القاهرةJournal Article20190709<strong>يعد المزاد ظاهرة اقتصادية تجارية عرفها الرومان قديما ، واستمرت و انتشرت حتى شهدت الآونة الأخيرة انتشارًا ملحوظا لهذه الظاهرة . فالمزاد کغيره من الأليات الاقتصادية له جذور فى الماضى القديم ، وکثيراَ ما يکون وجود مثل هذة الظواهر وانتشارها فى زمننا الحالى سبباَ رئيسياً لإن يتجه الباحثون للبحث والاستقصاء عن أصلها .وقد انتشر المزاد فى روما قديماً لا سيما فى العصرين الجمهورى والإمبراطوى، حيث أمدتنا المصادر الأدبية بمعلومات قيمة تلقى الضوء على الاستخدام المتکرر لهذة العملية التجارية من قبل الحکام والأباطرة باعتبارها عملية تجارية مربحة خلال العصرين سابقى الذکر. حتى أصبحت هذة المصادر تنقل لنا صورة کاملة عن المزادات ،والبضائع المباعة ، وعن بائعيها، والمشترين ووضعهم الاقتصادى والاجتماعى . </strong>
<strong>وترجع أهمية هذا الموضوع إلى أنه على الرغم من وجود العديد من الأبحاث التى تناولت المزاد إلا أنها کانت قاصرة على استخدامه فى روما </strong>
<strong>فى عصريها الجمهورى والامبراطورى. ولم يتطرق أحد من الباحثين لاستخدامه فى مصر کولاية رومانية . ومدى التطابق والاختلاف بين الاستخدامين، ومدى تطبيق الحکومة الرومانية لاستخدام المزاد فى مصر من خلال الوثائق البردية التى اعتمدت عليها فى هذة الدراسة.</strong>
<strong>فعلى الرغم من اتباع الحکومة الرومانية سياسة اقتصادية مختلفة عن حکومة البطالمة . فى تشجيعها لمبدأ الملکية الخاصة ، وتشجيع الاستثمارات الفردية فى مصر، إلا أنها کانت سياسة استعمارية استغلالية . فلم تکن تبغى صوالح الناس بينما کانت تسعى إلى استغلالهم واستنزاف مواردهم ، وتفادى خطر نقص الموارد المالية للخزانة الرومانية . فمع هذه السياسة وتدهور الأوضاع الاقتصادية فى مصر فقد کثير من الملاک أملاکهم بسبب عجزهم عن سداد ضرائبهم، وکافة مستحقات الدولة .وقامت الدولة بمصادرة ممتلکاتهم وعرضها للبيع بالمزاد العلنى. وسأحاول فى هذه الدراسة عرض الموضوع بالصورة التى توضح کيفية استخدام المزاد فى مصر فى ظل هذه السياسة الرومانية . </strong>
<strong>وقد کان کانت عملية المزايدة يتبارى فيها المستامون للفوز بالسلعة المعروضة للبيع سواء من قبل الدولة أو الأفراد </strong>
Although the Romanian government followed a different economic policy from the Ptolemaic government, in promoting the principle of private ownership, And encouraging individual investments in Egypt, It was, however, an exploitative colonial policy. They did not like people's salience while seeking to exploit them and drain their resources. And avoid the risk of lack of financial resources of the Romanian treasury. With this policy and the deterioration of economic conditions in Egypt, many owners lost their property because of their inability to pay their taxes, And all the dues of the state. The state confiscated their property and offered for sale by auction. I will try in this study to present the subject in a way that shows how to use the auction in the banks of this Roman policy. The bidding process was in which Competitors competed to win the sale of goods either by the state or individuals.
<strong><span style="text-decoration: underline;">Keywords:</span></strong><span style="text-decoration: underline;"> Auction - Bid – </span><span style="text-decoration: underline;">Competitors</span>
<strong>Summary :</strong>
The auction is a commercial economic phenomenon known to the Romans in ancient times, And has continued and spread until recently has seen a significant spread of this phenomenon. The auction, like other economic mechanisms, has roots in the old past, The presence and spread of such phenomena in our time is often a major reason for researchers to research and investigate their origin. The auction has spread in ancient Rome, especially in the Republican and the Imperial eras. Literary sources provided us with valuable information that shed light on the repeated use of this commercial process by rulers and emperors as a profitable business process during the two preceding eras. So that these sources will convey to us a complete picture of the auctions, Goods sold, buyers, buyers and their economic and social status
The importance of this topic is that although there are many researches that dealt with the auction, it was limited to use in Rome in the Republican and Imperial era. None of the researchers mentioned it to be used in Egypt as a Roman state. And the extent of conformity and difference between the uses, and the extent of the application of the Romanian government to use the auction in Egypt through the documentation papyrus relied on in this study.https://jsh.journals.ekb.eg/article_40109_edb7562d2e70e915711a5067035021b2.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601Translation of Sacred Scriptures between linguistic identity and liturgical language1384014710.21608/jsh.2019.40147ARعبد الرحمنالخضري سعد الدينقسم الدراسات الإسلامية باللغات الأجنبية (شعبة اللغة الفرنسية) کلية اللغات والترجمة – جامعة الازهرJournal Article20190709<strong>Abstract:</strong>
The three heavenly revealed religions (Judaism, Christianity, and Islam) have their authoritative books; namely, the divine scriptures, such as the Old Testament of the Jews and the New Testament of the Christians as well as the Glorious Quran of the Muslims. Each of these books has its original language in which it was revealed with a specific linguistic model and societal identity. It is almost impossible to think of Judaism without thinking of Hebrew or to think of the Quran without thinking of Arabic. What we have today of the sacred scriptures of the Jews and the Christians is just translations of what had been revealed in Hebrew or in Greek. Only the Quran is an exception as its original form is saved. Translating these books raises questions about their linguistic identity and about their sacredness. Is it possible to use translations in religious rites and ceremonies?
Evidently, the translation of sacred scriptures is not an easy work. It is not a mere rendering some human thoughts into other languages. It is the word of God. Any change in forms leads to changes in contents. It is impossible to translate the original texts of these three religions into other parallel languages exactly. Simply, the ubiquity of various interpretations of verses forms a strong reason for that, let alone the sanctity of the texts as the word of God. As such, the sacred text has its independent identity in terms of linguistic form, content, and meaning apart from any further interpretations or readings.
This Transdisciplinary study attempts to answer some questions: What is the original language of the Bible and the Quran? Is the Catholic Bible identical with the Protestant and Jewish Bibles? Do followers of three religions allow translations of their sacred books? Do translations of these books depend on original texts or on other translations? Do the followers of these religions tolerate translations in ceremonial rites and acts of worship?
<strong>الملخص</strong>
تعتمد الأديان السماوية الثلاث (اليهودية والمسيحية والإسلام) على الکتب المقدسة، أي النصوص التي تنسب إلى الله، مثل الکتاب المقدس العبري لدى اليهود، والکتاب المقدس المسيحي لدى المسيحيين، والقرآن الکريم لدى المسلمين. ولکل کتاب لغة أصلية نزل بها وشکلت هوية لغوية لمجتمعه. فلا يمکن للمرء أن يفکر في اليهودية دون التفکير في اللغة العبرية، أو يفکر في القرآن الکريم دون التفکير في اللغة العربية. وباستثناء القرآن، فنصوص الکتب المقدسة کتبت أولاً باللغة العبرية أو اليونانية ثم ترجمت إلى لغات أخرى. فما نقرأه اليوم في هذه الکتب خلال الشعائر الدينية ليست سوى ترجمة.
وتثير مشکلة ترجمة هذه الکتب تساؤلات حول الهوية اللغوية لهذه الکتب السماوية وقدسية ترجمة هذه الکتب وإمکانية التعبد بهذه الترجمات في الطقوس والشعائر الدينية من عدمه. فترجمة الکتب المقدسة ليست عملية سهلة لأنها ليست مجرد مسألة إعادة إنتاج أفکار إنسان بلغة أخرى. فهذه الکتب هي کلام الله وأي تغيير في شکلها يؤدي حتما إلى تغيير آخر في محتواها. ومن المستحيل ترجمة النصوص الأصلية لهذه الديانات الثلاث إلى لغة أخرى، في شکل مماثل بسبب تعدد التفسيرات لآياتها. ناهيک عن قدسية النص نفسه باعتباره وحي من الله. ومن هنا کان للنص المقدس هُويَّتُه المستقلَّة في ترکيبه اللغويِّ، ومضامينه، ومراداته، کما أرادها الله تعالى، بعيدةً تمامًا عن أيِّ تأويلات، أو قراءاتٍ لاحقة.
وتحاول هذه الدراسة البينية الإجابة على بعض الأسئلة: ما هي اللغة الأصلية للکتاب المقدس اليهودي والمسيحي والقرآن الکريم؟ هل الکتاب المقدس الکاثوليکي هو نفس کتاب البروتستانت واليهود؟ هل يسمح أتباع هذه الديانات الثلاث بترجمة کتبهم المقدسة؟ هل تمت ترجمة هذه الکتب من النص الأصلي أو من ترجمة أخرى؟ هل يستطيع أتباع هذه الديانات ممارسة شعائرهم بهذه الترجمة؟https://jsh.journals.ekb.eg/article_40147_eee66ce9f72d730e0c2e7e4ce1acda03.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601La problématique de la traduction de l’ellipse dans le Coran « Étude comparative de trois traductions françaises »39884015910.21608/jsh.2019.40159ARمجدي عدليأحمد عليقسم اللغة الفرنسية کلية اللغات والترجمة بنين ، جامعة الأزهرJournal Article20190709<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
<strong>In this research, we discussed the phenomenon of ellipse in the Holy Quran, which is a form of eloquence of the Holy Quran and its miracles. </strong><strong>It was common to mention the ellipse in the Quran, which raised several problems. </strong><strong>Is the mechanism of transfer and translation implicitly ellipse from the Arabic language (the language of the Quran) into French.</strong>
<strong>After we proved his presence in the Qur'an, for several reasons and purposes that were mentioned in detail, we addressed the issue of transferring the implied meaning from Arabic to French, adopting the Qur'anic text as a model for dealing with this issue through two mechanisms to preserve the transfer of meaning to the target language. Without increasing or decreasing, may upset the Qur'anic meaning. </strong>
<strong>First: - The need to transfer implicitly deleted from the source language to the target language because the meaning will not be true except by mentioning it.</strong>
<strong>Second: - It is not necessary to transfer the deleted implicitly because it will not affect the clarity and meaning of meaning</strong>
<strong>The methods of translators differed in dealing with the Quranic deletion. Sometimes the deleted was mentioned and translated into French, and sometimes it was neglected and not translated.</strong>
<strong>تناولنا في هذه البحث ظاهرة الحذف في القران الکريم، أو بالأحرى الإيجاز بالحذف وهو ما يعد ضربا من ضروب بلاغة القران الکريم وإعجازه. فقد شاع ذکر الحذف في القران الکريم مما طرح إشکالات عدة. تتلخص في آلية نقل وترجمة المحذوف ضمنيا من اللغة العربية (لغة القران الکريم) إلى اللغة الفرنسية.</strong>
<strong> وبعد أن أثبتنا وجوده في القران وذلک لأسباب وأغراض عدة تم الإشارة إليها بالتفصيل، قمنا بتناول قضية نقل المعنى الضمني من العربية إلى الفرنسية متخذين النص القرآني کنموذج لتناول هذه القضية وذلک من خلال آليتين للحفاظ على نقل المعنى إلى لغة الهدف کما ورد تماما في لغة المصدر دون زيادة أو نقصان قد يخل بالمعنى القرآني.</strong>
<strong>أولا:- ضرورة نقل المحذوف ضمنيا من لغة المصدر إلى لغة الهدف لأن المعنى لن يستقيم إلا بذکره.</strong>
<strong>ثانيا:- عدم ضرورة نقل المحذوف ضمنيا لأنه لن يؤثر على وضوح المعنى وسلامته.</strong>
<strong>وقد اختلفت أساليب المترجمين في التعامل مع الحذف القرآني، فتارة تم ذکر المحذوف وترجمته إلى اللغة الفرنسية ، وتارة تم إهماله وعدم ترجمته.</strong>https://jsh.journals.ekb.eg/article_40159_9722434cd847a4cab1b4868df229f0a3.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601The rhetorical images in Fermina Marquez written by Valery Larbaud891384016410.21608/jsh.2019.40164ARأماني محمدعبد المجيد عبد الرحيمقسم اللغة الفرنسية ،کلية الآداب جامعة جنوب الواديJournal Article20190709The study is aim is to recognize Valery Larbo's style through his using for the literary terms as metaphors, metonymy, similes, analogy, repetition of alliterate in his novel. He used these to strengthen his style and make us involved in the incidents of the novel. In this style study we explain the literacy terms that have the different figures of Speech.
Valery was known for his rich and varied style. He riches his novels with valuable vocabulary. Moreover, he gives the reader an impression that his style is simple.
Valery had the ability to say what he wants by simple syntax, because it was estimated in his works.
All that contained an infinite possibility of flexibility and simplicity. This appears in his novels that showed pluralistic styles.
الملخص :
هدفت الدراسة الى التعرف على أسلوب فالأري لأربو من خلال الصور البلاغية مثل الوصف والاستعارة والکناية وتکرار الجمل والمقارنة .ويستخدم لأربو کثيرا من الصور البلاغية فى الرواية لکى يقوى أسلوبه ويجعلنا نشارک في الأحداث المختلفة للرواية. وهذه الدراسة الاسلوبية نشرح من خلالها المعاني اللغوية للکلمات التي تحقق الصور البلاغية المختلفة.
وقد اشتهر الکاتب بأسلوبه الغنى والمتنوع . وقد عزز روايته بمفردات قيمه. وزيادة على ذلک يعطى لقارئه الانطباع بان اسلوبه بسيط .
کان لدى لاربو المقدرة على ان يقول ما يريد بواسطة الترکيب البسيط للاسم والفعل لأنه يقدر ذلک في اعماله . وکل ذلک يحتوى في نظره على امکانيه لا نهائية للمرونة والبساطة ويظهر ذلک في روايته التي تظهر فيها تعددية الاساليب . https://jsh.journals.ekb.eg/article_40164_6f5383c77c9df4a21f92efed85abc75d.pdfجامعة الأزهر، کلية الدراسات الإنسانيةمجلة قطاع الدراسات الإنسانية2090-9861232320190601Manipulation durch Sprache und Translation – Ein Beitrag anhand von Medientexten1391704016710.21608/jsh.2019.40167ARرجبمحمد عبد العاطيقسم اللغة الالمانية ، کلية اللغات والترجمة بنين القاهرةJournal Article20190709
Abstract:
his study addresses the problem of language and translation manipulation. It should show which forms are used in manipulation and how the translator should handle them. She also explains the loyalty and loyalty of translating and interpreting. Media texts are used to investigate the problem. In addition, the study explains the manipulation for religious, ideological or political reasons. Examples are called for manipulation through language and translation.
يتناول هذا البحث مشکلة استخدام اللغة أو الترجمة من أجل تغيير الدلالات الفعلية للألفاظ أو النصوص أو توظيفها خارج السياق الحقيقي لتحقيق أغراض شخصية او مؤسساتية. ويتناول البحث مشکلة ما يُعرف بالإخلاص في الترجمة (Loyalität) أو الأمانة (Treue) في النقل حسب النوع اللغوي أو الهدف من الترجمة. ويوضح البحث الواجب القانوني والنص الذي يحرّمُ تزييف الترجمة بشکل مقصود. کما يفرق البحث بين ما يُسمى بالتلاعب الإيجابي بالنصوص والألفاظ وبين التلاعب السلبي. کما يتناول البحث أشکال ورود التلاعب اللغوي وبالترجمة من خلال في إطار سياسي أو ديني أو أيديولوجي.https://jsh.journals.ekb.eg/article_40167_918c1c4a425cf74727927543b8fc49d9.pdf